1

مشروح دیدار اسد و پوتین؛ در کرملین چه گذشت؟

  • کد خبر : 173024
  • ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۸

کاخ کرملین مشروح گفت‌وگوی رؤسای جمهور روسیه و سوریه را که روز گذشته در مسکو دیدار کردند، منتشر کرد.

«بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه روز سه‌شنبه ۲۰ اکتبر در سفری بی‌سابقه طی چند سال گذشته و از پیش اعلام نشده به مسکو رفت و با «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

فارس/سفر بشار اسد به روسیه، اولین سفر خارجی رسمی او پس از آغاز بحران در سال ۲۰۱۱ است که سه هفته پس از آغاز حملات هوایی روسیه به تروریست‌ها در سوریه انجام شد.

وبگاه اطلاع‌رسانی کاخ ریاست جمهوری روسیه مشروح سخنان مطرح شده توسط هر دو رئیس جمهور ضمن این دیدار را منتشر کرد.

تروریست‌ها موجب نگرانی روسیه هستند

رئیس جمهور روسیه در ابتدای این دیدار ضمن خوش‌آمدگویی به همتای سوری خود، از وی به خاطر قبول درخواست سفر به مسکو علیرغم مشغله کاری و رویدادهای دراماتیک در سوریه تشکر کرد.

پوتین در ادامه گفت: «ما بر اساس درخواست شما تصمیم گرفتیم تا کمک‌های موثری برای مردم سوریه در مبارزه با تروریست های بین‌المللی که جنگی تمام عیار را در سوریه به راه انداخته‌اند، فراهم کنیم. مردم سوریه تا کنون عملا بدون هیچ کمکی مقاومت کرده‌اند و چندین سال است که با تروریسم بین‌المللی می‌جنگند. همین مسئله نیز آسیب‌ها و صدمات بسیار سنگینی را به آنها تحمیل کرده است اما اخیرا خوشبختانه دستاوردهای مهمی در این مبارزها حاصل شده است.»

وی ادامه داد: «تلاش‌های تروریست‌های بین‌المللی برای تحت سلطه درآوردن تمام مناطق خاورمیانه و ایجاد بی‌ثباتی در منطقه نگرانی جدی بسیاری کشورهای جهان را موجب شده است. این موضوع نگرانی روسیه نیز هست، با توجه به اینکه متأسفانه افرادی از شوری سابق، که حداقل چهار هزار نفر می‌شوند، سلاح به دست گرفته‌اند و در داخل خاک سوریه با نیروهای دولتی این کشور سر عناد و دشمنی و جنگ گذاشته‌اند. البته ما به هیچ عنوان به این افراد اجازه نمی‌دهیم تجربه نبرد را کسب کنند و به ترویج ایدئولوژی خود پرداخته و مجددا به روسیه بازگردند».

پوتین همچنین خاطرنشان ساخت: «در خصوص آرام کردن اوضاع در سوریه، موضع ما این است که نتایج مثبتی در عملیات نظامی حاصل شده که زمینه را برای کار کردن روی راه حل صلح بادوام بر اساس روندی سیاسی که تمام گروه‌های سیاسی، قومی و مذهبی سوریه را در بر بگیرد آماده می‌سازد. در نهایت این مردم سوریه هستند که باید به تنها درباره سرنوشت کشورشان تصمیم‌گیری کنند.»

تشکر پوتین از اسد

رئیس جمهوری روسیه در پایان اظهاراتش ضمن تشکر مجدد از اسد به خاطر سفر به مسکو و اعلام خوشامدگویی، تأکید کرد: «سوریه دوست روسیه است ما آماده ایم تا سهم خود را نه تنها در عملیات نظامی و مقابله با تروریسم بلکه در زمینه اجرای روند سیاسی نیز ادا کنیم. البته ما این کار را در تماس نزدیک دیگر سران جهان و کشورهای منطقه که خواستار برقراری صلح و رفع تمام درگیری‌ها هستند، انجام خواهیم داد».

اسد: اقدام روسیه از وخیم‌تر شدن اوضاع سوریه جلوگیری کرد

پس از پوتین، بشار اسد شروع به صحبت کرد و ضمن ابراز تشکر از همتای روسی خود گفت: «در ابتدا مایلم تا کمال تشکر و قدردانی را از مردم و رهبر روسیه به خاطر کمک‌هایی که در اختیار سوریه قرار داده‌اند، داشته باشم. به خاطر حمایت و پشتیبانی از وحدت و استقلال سوریه از شما سپاسگزارم. از همه مهمتر این است که تمام این کمک ها در چهارچوب قوانین بین‌المللی صورت گرفته است.»

وی افزود: «باید تأکید کنم که گام های سیاسی که روسیه از زمان آغاز این بحران برداشته، از وخیم شدن اوضاع در سوریه جلوگیری کرده است. اگر به خاطر اقدامات و تصمیمات شما نبود، تروریسمی که در حال گسترش در منطقه است قطعا به دستاوردهای بیشتری رسیده بود و به مناطق گسترده تری نیز نفوذ کرده بود. شما مسیر حرکت خود را با پیوستن به عملیات نظامی به عنوان بخشی از جبهه مشترک در مبارزه با تروریسم مشخص کردید.»

رئیس جمهوری سوریه در ادامه گفت: البته ما همگی می دانیم که هرگونه اقدام نظامی باید در ادامه گام های سیاسی انجام گیرد. و هدف مشترک ما محقق ساختن تصوری است که مردم سوریه درباره آینده کشورشان در ذهن دارند. ما باید به طور ویژه آگاه باشیم که حملات نظامی علیه تروریست‌ها فرای هر اقدام دیگری کاملا ضروری است چرا که هدف ما مقابله و مبارزه با تروریسم است و تروریسم مانع اصلی در مسیر دستیابی به صلح و راه حلی سیاسی است. البته تمام ملت سوریه مایلند تا در تصمیم گیری برای نه تنها دولت آینده خود بلکه برای آینده کشورشان سهیم باشند.

اسد در پایان این دیدار تأکید کرد: «مایلم در پایان از مردم روسیه یک بار دیگر به خاطر کمک هایی که به سوریه کرده اند تشکر کنم و اعلام کنم که امیدوارم با همکاری یکدیگر تروریسم را برای همیشه محو و نابود کنیم و به همکاری با یکدیگر برای بازسازی کشور به لحاظ اقتصادی و سیاسی ادامه داده، زندگی آرامی را برای مردم سوریه به ارمغان آوریم.»

انتهای پیام/ص

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=173024

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر