3

خداحافظی دهک‌های ۹و۱۰با یارانه نقدی قانون هدفمند سازی

  • کد خبر : 23684
  • ۰۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۱

براساس دستور رئیس جمهور قصد داریم با افرادی که نیاز به دریافت یارانه نقدی ندارند، مکاتبه کنیم

حذف یارانه نقدی ۱۰ میلیون نفر در مرحله دوم اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها، اعلام متوسط درآمد بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی ایرانی ها، افزایش افسار گسیخته نرخ دلار، شرایط جدید واردات خودرو و برنامه دولت برای عرضه کارتی CNG از مهمترین اخبار اقتصادی هفته جاری است.

به گزارش خبرنگار مهر، اعلام حذف ۱۰میلیون پول‌دار از دریافت یارانه نقدی و خداحافظی دهک‌های ۹و۱۰با یارانه نقدی در مرحله دوم اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها توسط سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت از مهمترین خبرهایی بود که در هفته جاری اعلام شد و تمام اخبار اقتصادی را تحت الشعاع خود قرار داد.

محمدرضا فرزین در این خصوص با بیان اینکه براساس دستور رئیس جمهور قصد داریم با افرادی که نیاز به دریافت یارانه نقدی ندارند، مکاتبه کنیم، گفت: براساس برآوردها، افرادی که یارانه نقدی تنها ۵ تا ۱۰ درصد از درآمد ماهیانه آنها را تشکیل می دهد، در مرحله دوم یارانه نقدی دریافت نخواهند کرد.
وی افزود: درآمد حاصل از عدم پرداخت یارانه به ۱۰ میلیون نفر به سایر افرادی که یارانه نقدی دریافت می کنند، پرداخت می شود و یارانه نقدی آنها افزایش می‌یابد، یعنی مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه نقدی ۱۰ میلیون نفر حذف و به یارانه بقیه خانوارها اضافه می شود.

متوسط درآمد بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی ایرانیان

در این زمینه علی آقامحمدی معاون اقتصادی معاون اول رئیس جمهوری متوسط درآمد ایرانی ها را بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در سال ۸۹ اعلام کرد و گفت: سناریوهای مختلفی برای میزان یارانه نقدی مردم در فاز دوم اجرای قانون مطرح است.

وی ادامه داد: اگر یارانه را به صورت کامل قطع کنیم باید به هر نفر ۱۲۰ تا ۱۳۵ هزار تومان پرداخت کنیم چرا که ما پول را از مردم گرفته و به خودشان بر می گردانیم.

بازار ارز

همچنین افزایش بیش از ۱۰۰ تومانی قیمت دلار طی ۳ روز در هفته جاری و رسیدن آن به ۱۵۳۰ تومان طی هفته جاری از مهمترین اخبار اقتصادی بود که شورای پول و اعتبار را بر آن داشت تا آخین مصوبه خود را نیز به بازار ارز اختصاص دهد.

بر این اساس شورای پول و اعتبار تصویب کرد که کارگروه های ویژه ای برای کنترل وضعیت بازار ارز تشکیل دهد. در عین حال بانک مرکزی موظف به اجرای سیاست نرخ شناور مدیریت شده در بازار شد.

براساس مصوبه شورا بانک مرکزی موظف شد پس از بررسی دقیق وضعیت بازار ارز، اتخاذ سیاست هایی برای کنترل قیمت ها را در دستور کار خود قرار دهد.

اشکالات شرعی ارزان فروشی سکه

با آغاز پیش فروش سکه طرح جدید در شعب بانکی توسط بانک مرکزی با قیمت ۵۴۶ تومان از هفته گذشته، اشکالاتی از نظر شرعی بودن تعیین این نرخ مطرح شد.

سید عباس موسویان عضو کارگروه بانکداری بدون ربا فروش ذخایر ملی به سوداگران زیرقیمت را محل شک و تردید دانست و گفت: تعیین قیمت ۵۴۶ هزار تومان برای پیش فروش سکه (تصویر امام) ارزان فروشی ذخایر ملی است.

دبیرکمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار اضافه کرد: اینکه بانک مرکزی یک دارایی که ذخیره ملی و سرمایه ملی است، به قیمت بسیار پائین تر در اختیار گروه های خاص قرار می هد که این گروه ها اقشار آسیب پذیر و همچنین جزو تولیدکنندگان و فعالان واقعی اقتصادی نیستند تا برای حمایت از آنها این کار صورت گیرد، بنابراین این نوع ارزان فروشی ذخایر ملی توسط بانک مرکزی از نظر شرعی محل شک و تردید است.

شرایط جدید واردات خودرو

حمید صافدل معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت هم با تشریح تغییرات انجام شده در واردات خودرو، گفت: الزام واردکنندگان برای واردات خودرو تنها از کشور مبدا تولید برداشته شد. ورود هر گونه خودرو ولو به تعداد اندک یک عدد، مشروط به داشتن کارت بازرگانی از سوی واردکنندگان است.

وی افزود: واردات خودرو چه از سوی شرکت و چه از سوی افراد حقیقی باید با رعایت ۴ شرط باشد، به این معنا که علاوه بر نو بودن یک خودرو، داشتن نمایندگان خدمات پس از فروش، شرایط بهینه‌سازی مصرف سوخت، استانداردهای ۵۱ گانه و اعلامی از سوی محیط زیست کشور باید از سوی واردکننده رعایت شود.

آغاز فصل چانه‌زنی‌های داغ مزدی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه نشست‎ها و جلسات تعیین حداقل دستمزد سال آینده کارگران در ماه‎‌های پیش رو برگزار‎ می‌شود، گفت: به دنبال تفاهم و اجماع کامل با کارگران و کارفرمایان هستیم اما تصمیم نهایی را پایان سال خواهیم گرفت.

عبدالرضا شیخ الاسلامی افزود: طبق روال سال های گذشته، نمایندگان ۳ گروه در وزارت تعاون، کار و رفاه نشست هایی را برای تعیین میزان حداقل مزد سال آینده برگزار می کنند. معمولا تصمیماتی که توسط شورای عالی کار گرفته می شود به صورت اجماع است.

اعلام آمادگی برای ورود هواپیمای سوخو

علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی هم با بیان اینکه برای ورود هواپیماهای سوخو از روسیه اعلام آمادگی کردیم، گفت: آمادگی خود را برای خرید هواپیمای ۱۰۰ نفره سوخو اعلام کردیم. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری که مرجع رسیدگی و تایید هواپیماها است این هواپیما را تایید کرد زیرا این هواپیما کوتاه برد است و با موقعیت آب و هوایی ایران سازگاری دارد.

برنامه دولت برای عرضه کارتی CNG

محمد رویانیان رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با اشاره به موافقت و مصوبات دولت برای عرضه کارتی CNG در جایگاه‌ها، خواستار نصب تجهیزات کاهنده مصرف بنزین توسط شرکت‌های خودروساز داخلی شد.

وی با اشاره به تاخیرهای انجام شده برای عرضه کارتی سی.ان.جی، خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود از اواخر سالجاری به تدریج امکان عرضه کارتی این حامل انرژی در سطح جایگاهها فراهم شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=23684

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر