1

۳۰ میلیون نفر در کلانشهرهای کشور تحت تاثیر آلودگی هوا قرار دارند

  • کد خبر : 25485
  • ۲۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۰

بیش از ۳۰ نفر از کسانی که دچار بیماری قلبی و عروقی هستند، فوت می‌کنند.

رییس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران از وجود “آزبست” به میزان بالا در ۱۱ لنت ترمز داخلی و وارداتی خبر داد و گفت: در برخی لنت‌های ترمز تا ۳۰ درصد آزبست وجود دارد که این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

دکتر معصومه ابتکار در چهارصد و سی‌وششمین جلسه علنی شورای شهر تهران و همزمان با هفته هوای پاک با اشاره به نامگذاری روز ۲۹ دی به عنوان «روز هوای پاک» اظهار کرد: نامگذاری این روز به عنوان روز هوای پاک به دلیل قرار گرفتن در ایام زمستانی و تشدید پدیده ایستایی و وارونگی هوا بوده است.

وی با بیان اینکه در چند روز اخیر به دلیل وزش باد، وضعیت آب و هوا مطلوب بوده است، عنوان کرد: در سال‌های اخیر معضل آلودگی هوا نه تنها بهبود نیافته، بلکه شاهد روند صعودی آلاینده‌ها در تهران هستیم.

وی ضمن ابراز نگرانی از عوارض تشدید آلودگی هوا نظیر کاهش سن سرطان و افزایش بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی عنوان کرد: شورای شهر باید وظایف خود را انجام دهد و به همین‌ دلیل تاکنون مصوبات قابل قبولی در این حوزه داشته است.

ابتکار با اشاره به پیشنهاد بازنگری برنامه جامع “کاهش آلودگی هوای تهران” از سوی شورای شهر افزود: علاوه بر این مصوباتی در خصوص “کاهش بخارات بنزین” در قالب “طرح کهاب” و نیز “ممنوعیت مصرف آزبست” از سوی شورای شهر تصویب شده است.

وی همچنین از ارائه برنامه کاهش آلودگی هوای تهران از سوی شهرداری در جلسه امروز کمیته محیط زیست شورای شهر خبر داد.

عرضه «بنزین یورو۴» مشکل آلوگی هوا را به طور کامل رفع نمی‌کند

ابتکار در ادامه با اشاره به حرکت نمادین در خصوص عرضه «بنزین یورو۴» در یکی از پمپ‌ بنزین‌های تهران در روز هوای پاک، خاطرنشان کرد: این اقدامات نمادین خوب است، اما یقینا مشکل را به طور کامل حل نخواهد کرد.

به گفته رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران برابر برنامه چهارم توسعه، دولت موظف به عرضه بنزین یورو۴ از سال ۸۹ بوده است، اما اکنون به هر دلیل از این برنامه عقب هستیم و وعده‌هایی که در خصوص عرضه بنزین یورو۴ در سال جاری مطرح شده بود، عملیاتی نشده است.

ابتکار با بیان اینکه وجود آزبست در محصولاتی نظیر لنت ترمز مشکلات زیست محیطی بسیاری به دنبال دارد، از گمرک و سازمان استاندارد درخواست کرد که درباره ممنوعیت استفاده از آزبست نظارت دقیق‌تری داشته باشند.

هنوز اعتبارات ترخیص تجهیزات واگن‌ها از گمرک توسط دولت تامین نشده است

۳۰ میلیون نفر در کلانشهرهای کشور تحت تاثیر آلودگی هوا قرار دارند

وی با اشاره به ضرورت توسعه حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از عوامل کاهش آلودگی هوای تهران، عنوان کرد: یکی از سیاست‌های ضروری در این حوزه توسعه مترو است، اما هنوز هم شاهد درگیری برای کسب سهم دولت از اعتبارات یاد شده هستیم و ظاهرا هنوز اعتبارات مربوط به ترخیص تجهیزات واگن‌ها از گمرک توسط دولت تامین نشده است.

به اعتقاد ابتکار، اگر همراهی و سهم مسئولانه دولت در این موضوع وجود نداشته باشد، شاهد حل موضوع نخواهیم بود.

رییس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه مجموعا ۳۰ میلیون نفر در کل کلانشهرهای کشور تحت تاثیر آلودگی هوا و آثار بهداشتی و زیست‌محیطی آن قرار دارند، بار دیگر خواستار اجرای دقیق برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران شد و گفت: اکتفا به اقدامات نمادین کافی نیست، بلکه تلاش برای تحقق استانداردها تنها راه مقابله با آلودگی هوای تهران است.

بیادی:

در روزهای آلوده تهران، بیش از ۳۰ نفر از بیماران قلبی و عروقی، فوت می‌کنند

خودروهای وارداتی با استانداردهای بالا از یارانه بنزین محرومند، اما به یک دستگاه پیکان ۳۰ ساله سهمیه سوخت تعلق می‌گیرد

به گزارش ایسنا، در همین رابطه حسن بیادی ـ نایب رییس شورای شهر تهران ـ که امروز را در غیاب مهدی چمران وظیفه اداره جلسه را برعهده داشت، با بیان اینکه هیچ مسئولی در حوزه مبارزه با آلودگی هوا پاسخگو نیست، عنوان کرد: برخی مسئولان ادعا می‌کنند که هیچ آماری از مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا وجود ندارد، اما به آنها توصیه می‌کنم که سری به سازمان بهشت‌زهرا(س) بزنند و این آمارها را احصاء کنند.

به گفته وی در روزهای آلوده تهران، بیش از ۳۰ نفر از کسانی که دچار بیماری قلبی و عروقی هستند، فوت می‌کنند.

نایب رییس شورای شهر تهران اظهار کرد: کسانی که در رابطه با آلودگی هوا اینگونه می‌گویند، ظاهرا دچار ناراحتی قلبی عروقی و مجروحان شیمیایی نیستند و یا در غیر این صورت، خارج از تهران سکنی دارند.

وی با بیان اینکه بسیاری از شهرداری تهران انتظار دارند که در حوزه آلودگی هوا بهتر از این عمل کند، افزود: شهرداری تهران حداقل ۷۰ تا ۸۰ درصد برنامه‌های این حوزه را پیاده کرده است و مسئولان توضیح دهند که شهرداری باید چه کاری تاکنون انجام می‌داده که انجام نداده است.

به گزارش ایسنا، بیادی با بیان اینکه احمد شیبانی ـ دیگر عضو شورای شهر تهران ـ سال‌هاست این موضوع را از دولت مطالبه می‌کند که به ازای ورود هر دستگاه خودرو به ناوگان تهران، یک خودرو خارج شود، عنوان کرد: این فرمول ساده است و دولت به راحتی می‌تواند آن را اجرا کند.

وی با اشاره به طرح‌های مصوب بر زمین مانده در حوزه آلودگی هوای تهران، خاطرنشان کرد: مصوباتی نظیر بالا بردن عوارض خودروهای دارای سن بالا همچنان بر زمین مانده است.

وی افزود: خودروهایی با استانداردهای بالا وارد کشور می‌شود و از یارانه بنزین محروم است، در حالی که به یک دستگاه پیکان ۳۰ ساله سهمیه سوخت تعلق می‌گیرد و به نظر می‌رسد در این زمینه دیدگاه‌های پوفولیستی وجود دارد.

نایب رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه در مجلس شورای اسلامی نیز کسی در حوزه مقابله با آلودگی هوا فریادی نزد و پیگیری صورت نگرفت، عنوان کرد: به هر حال هیچ‌کس در این حوزه پاسخگو نیست و آلودگی هوا همچنان کشنده است. فکر می‌کنم قیامتی نیز وجود دارد، ظاهرا عده‌ای به وجود قیامت یقین ندارند که اینگونه عمل می‌کنیم!

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=25485

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر