به گزارش افق آنلاین ، «سعید نمکی»، وزیر پیشنهادی درمان امروز ( یک شنبه، ۱۴ بهمن ماه ) با حضور در نشست کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برنامه های خود را ارائه کرد.

شهریاری: اعضای کمیسیون بهداشت به اتفاق آراء به وزیر بهداشت رأی موافق می‌دهند

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در آغاز این نشست با بیان اینکه نمکی در جامعه پزشکی شناخته شده است، گفت: اعضای کمیسیون بهداشت به اتفاق آراء به وزیر بهداشت رأی موافق می‌دهند و دیدگان کمیسیون به وی مثبت است.

نشست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با حضور وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

نوبخت حقیقی: نمکی تسلط کافی بر مسائل بودجه ای را دارد

علی نوبخت حقیقی عضو کمیسیون بهداشت مجلس در ادامه با اشاره به انتخاب نمکی برای وزارت بهداشت با بیان اینکه رئیس جمهور انتخاب احسن و اصلحی داشته است، گفت: افتخار همکاری با نمکی را در دهه ۷۰ در وزارت بهداشت داشتم، ایشان توجه ویژه به امر بهداشت، بیماران و کادر درمانی دارند و همچنین به برقراری ارتباط با واحدهایی که به نحوی با امر بهداشت در ارتباط بودند توجه داشت.

وی با بیان اینکه نمکی تسلط کافی بر مسائل حوزه دارو دارد، افزود: دارو در حال حاضر حیاتی‌ترین مسئله حوزه بهداشت است و همچنین مهمتر از همه مسئله‌ای که به وزیر قبلی اجازه ادامه کار را نداد، مسائل بودجه‌ای بوده که وی تسلط کافی بر این امر دارد و اگر قانون رعایت شود همگی تفاهم خواهیم داشت و اختلاف عقیده‌ای وجود نخواهد داشت که صرفه‌جویی در بودجه نیز انجام می‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه نمکی صلاحیت لازم را دارا است، ادامه داد: همچنین اتفاق عقیده کلی میان ۳ فراکسیون مجلس در این ارتباط وجود دارد و امیدواریم با بالاترین رأی به حوزه فعالیت خود گام بردارند.

نمکی: راه سختی در پیش داریم

سعید نمکی؛ وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه راه سختی در  پیش داریم، گفت: تلاش زیادی کردم که قاضی‌زاده هاشمی بماند اما به سرانجام نرسید.

وی با یادآوری اینکه سال ۹۸ سال بسیار سختی برای جمهوری اسلامی خواهد بود، افزود: سال آینده اولین سال پس از انقلاب است که حداقل مصارف معلوم و حداقل منابع نامعلوم و به تعبیری دیگر نگرانی‌های اقتصادی معلوم و امیدواری‌های اقتصادی موهوم داریم.

نشست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با حضور وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

تداوم طرح تحول سلامت از اصلی‌ترین اهداف ما است

نمکی با تأکید بر اینکه تداوم طرح تحول سلامت از اصلی‌ترین اهداف ما است، ادامه داد: اگر توزیع منطقی منابع را در دستور کار قرار ندهیم و اولویت‌ها را به درستی در نظر نگیریم دچار مشکل خواهیم شد؛ اگر پیاده کردن طرح پزشک خانواده، گایدلاین‌های بالینی، نظام ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت در دستور کار قرار نگیرد بی‌شک دچار مشکلات زیادی خواهیم شد بنابراین نیازمند همکاری مجلس هستیم.

چالش‌های متعدد درمانی و بهداشتی پیش رو داریم

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه چالش‌های متعدد درمانی و بهداشتی پیش رو داریم، گفت: بیماری‌های غیرواگیر، واگیر، مشترک بین انسان و دام ما را تهدید می‌کند و گذر از آنها سخت است؛  انتظار می‌رود کمیسیون بهداشت، اتاق فکر وزارت بهداشت باشد.

وی با تأکید بر اینکه تعامل من با مجلس اعتقادی است، ادامه داد: اعتقاد من بر این است که احترام به نمایندگان، احترام به دموکراسی و رأی مردم است. من به تنهایی قادر به پیاده کردن برنامه‌هایم نیستم و نیازمند راهنمایی و ارشاد نمایندگان برای تحقق برنامه‌ها هستم. انتظار می‌رود با مساعدت شما نمایندگان بتوان مشکلات حوزه سلامت را مدیریت کرد.

نمکی بر ضرورت برگزاری نشست‌های دور‌ه‌ای تأکید کرد و افزود: انتظار می‌رود ماهانه یک نشست برای بررسی مسائل را داشته باشیم و اگر با هم تعامل و هماهنگی مناسب را داشته باشیم کارها به سرانجام می‌رسد.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ۱۶ درصد پول از طرح تحول به جیب پزشک و پیراپزشک رفته است، گفت: بنابراین نباید جزیره‌ای عمل کرد و باید تعامل مناسب را داشته باشیم

عابدی: نمکی شناخت کافی از تیم بهداشت و درمان دارد

حیدرعلی عابدی سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه نمکی شناخت کافی از تیم بهداشت و درمان دارد اما نگرانی‌هایی در این زمینه وجود دارد، گفت: انجمن داروسازان در نشستی مشکلات حوزه دارو را بررسی کردند و بر این باور هستند که ارز ۴۲۰۰ تومان قاچاق دارو و مشکلات این حوزه را افزایش می‌دهد. اگر برای ۹۵ یا ۹۶ درصد داروی تولید شده مشکلی پیش آید، مشکلات زیادی حوزه سلامت را تهدید خواهد کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آموزش غیرانتفاعی در شورای عالی انقلاب فرهنگی از قدیم وجود داشته اما نیاز است آمایش سرزمینی داشته باشیم؛ همیشه نگاه‌ها به حوزه درمان ، دارو و جراحی‌ها بوده و در این رابطه نیاز است به مراقبت در منزل و نیازمندانی که در منزل به مراقبت نیاز دارند توجه ویژه شود.

مره صدق: مشکل اصلی وزارت بهداشت مسائل مالی است

سیامک مره صدق عضو کمیسیون بهداشت مجلس با یادآوری اینکه برای نخستین بار فردی غیر پزشک برای تصدی وزارت بهداشت معرفی شده است، گفت: این جای بسی خوشحالی است؛ مشکل اصلی وزارت بهداشت مسائل مالی است و تخصص نمکی در رفع مشکلات تأثیرگذار خواهد بود.

هاشمی: کارنامه موفق نمکی در رفع مشکلات حوزه سلامت تأثیرگذار خواهد بود،

همایون هاشمی عضو کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه کارنامه موفق نمکی در رفع مشکلات حوزه سلامت تأثیرگذار خواهد بود، افزود: انتظار می‌رود در عمل به طرح تحول ورود کنید؛ منابع مالی برای شما در باغ سبز نیست و اگر تدبیر نداشته باشید مانند گذشته با مشکل مواجه خواهید شد.

نشست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با حضور وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ، تکاب در مجلس شورای اسلامی افزود: به شایسته‌سالاری بها دهید، دارو را رها نکنید و انحصار دارو را بشکنید زیرا داروی کشور را درآورده است. ۵ تا ۶ کارخانه داروسازی مار خورده‌اند و افعی شده‌اند و به جان کشور افتاده‌اند.

قربانی: پاکدستی را رعایت کنید

محمدحسین قربانی نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس بر ضرورت رفع مشکلات حوزه دارو تأکید کرد و گفت: انتظار می‌رود تعامل لازم را با کمیسیون بهداشت داشته باشید. اعضای کمیسیون مخالفتی با شما ندارند اما انتظارداریم پاکدستی و عدم حضور در بخش خصوصی را رعایت کنید.
نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی افزود: نمکی تسلط لازم را در حوزه دارو، تولید، واردات و صادرات و پیگیری امور را دارد؛ انتظار می‌رود همین رویه را ادامه دهید.

سروش: حوزه درمان تهران نیاز به توجه جدی دارد

ابوالفضل سروش عضو کمیسیون بهداشت مجلس با تقدیر از زحمات قاضی‌زاده هاشمی گفت: نمکی در لحظات سخت سکانداری وزارت بهداشت را قبول کرد؛ حوزه درمان تهران نیاز به توجه جدی دارد، متأسفانه روسای ۳ دانشگاه تهران به حوزه آموزش و پژوهش توجه دارند اما حوزه درمان را رها کردند و به صورت جدی به آن نمی‌پردازند.

امینی فرد: انتظار می رود با همکاری و تعامل مجلس مشکلات حوزه بهداشت مرتفع شود

محمدنعیم امینی فرد نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با تقدیر از زحمات فراوان قاضی زاده هاشمی در وزارت بهداشت افزود: نمکی به معیارهای سطح بالای اخلاقی پایبند بوده و این برای ما بسیار مهم است؛ انتظار می‌رود با همکاری و تعامل مجلس مشکلات حوزه بهداشت مرتفع شود.

بنیادی: احیای اخلاق پزشکی باید در کانون توجه قرار گیرد

بهروز بنیادی عضو کمیسیون بهداشت مجلس با تأکید بر اینکه احیای اخلاق پزشکی باید در کانون توجه قرار گیرد، گفت: متأسفانه اخلاق پزشکی طی چند سال از بین رفته و در رسانه‌های جمعی خدشه‌دار شده است؛ انتظار می‌رود احیای آن در دستور کار قرار گیرد.
کاشمر، بردسکن، خلیل آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پاشنه آشیل حوزه سلامت، دارو است و انتظار می‌رود با فساد در مجاری مبارزه شودو دولت الکترونیک را در سازمان غذا و دارو نهادینه و همچنین مسائل حوزه بهداشت را مدیریت کنید.

پوربافرانی:دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را دریابید

عباسعلی پوربافرانی عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس خطاب به نمکی با یادآوری اینکه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را دریابید، گفت: مهمترین مسئله کشور در حوزه سلامت، مدیریت منابع است البته منابع فقط پول نبوده بلکه منابع فیزیکی و انسانی است و این تخصص در نمکی وجود دارد.
اکبر ترکی عضو کمیسیون بهداشت مجلس یادآور شد: اینکه نمکی تأکید کرد کمیسیون بهداشت باید اتاق فکر وزارت بهداشت باشد نکته مهمی است و انتظار می‌رود با تعامل و همکاری مناسب مشکلات حوزه درمان حل شود.

یوسفی: سلسله مراتب را در وزارت بهداشت طی کردید
همایون یوسفی عضو کمیسیون بهداشت مجلس خطاب به نمکی با بیان اینکه سلسله مراتب را در وزارت بهداشت طی کردید، گفت: در حوزه سازمان برنامه و بودجه نیز حضور داشتید و این می‌تواند بسیار موثر باشد، از تلاش‌های قاضی زاده هاشمی نیز سپاسگزاری می‌کنیم.

شهریاری: نقاط قوت را تقویت کنید

یعقوب شیویاری عضو کمیسیون بهداشت مجلس خطاب به نمکی با تأکید بر اینکه انتظار می رود توجه ویژه به کمیسیون بهداشت داشته باشید، تصریح کرد: تعامل‌ها باید افزایش یابد، هر مدیری نقاط قوت و ضعف دارد و امیدواریم نقاط قوت را تقویت کنید. پرسنل بهداشت و درمان نیاز به حمایت دارند و ضروری است همکاری گروهی را در دستور کار قرار دهید.