5

بزرگترین کتابخانه آسیای مرکزی در دوشنبه افتتاح شد

  • کد خبر : 30631
  • ۰۱ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۰

هر اقدامی در زمینه پیشرفت کشور و ملت، نیازمند افراد تحصیل کرده، عالم و صاحب معرفت است و به طور کلی ترویج علم، فرهنگ و دانش، از نیازهای ضروری جامعه امروز است.

رئیس جمهوری تاجیکستان امروز، سه شنبه (اول فروردین ۱۳۹۱) همزمان با فرا رسیدن نوروز و آغاز سال نو، طی مراسمی، ساختمان جدید کتابخانه ملی تاجیکستان را در مرکز شهر دوشنبه افتتاح کرد.

خبرگزاری فارس: رئیس جمهور تاجیکستان بزرگترین کتابخانه آسیای مرکزی را در دوشنبه افتتاح کرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، “امامعلی رحمان” پس از افتتاح ساختمان جدید “کتابخانه ملی تاجیکستان”، موسوم به “کتابخانه فردوسی” به عنوان بزرگترین کتابخانه ملی در آسیای مرکزی که با حضور جمعی از شخصیتهای مهم دولتی و فرهنگی این کشور صورت گرفت، از بخش‌های مختلف این کتابخانه بازدید کرد.

رئیس جمهور تاجیکستان در ادامه این مراسم، در دیدار با جمعی از نخبگان و شخصیت‌های مهم علمی و فرهنگی این کشور که در تالار بزرگ این کتابخانه برگزار شد، ساخت و بهره‌برداری از این مجموعه بزرگ فرهنگی را گام مهمی در زمینه ارج نهادن و محترم شمردن آثار علمی، فرهنگی و ادبی دانست.

رحمان افزود: هر اقدامی در زمینه پیشرفت کشور و ملت، نیازمند افراد تحصیل کرده، عالم و صاحب معرفت است و به طور کلی ترویج علم، فرهنگ و دانش، از نیازهای ضروری جامعه امروز است.

رئیس جمهور تاجیکستان با اشاره به ظرفیت و امکانات علمی و فنی موجود در این کتابخانه افزود: دولت و موسسات غیردولتی در آینده نیز در جهت تجهیز این کتابخانه عظیم به تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری مورد نیاز تلاش خواهند کرد.

وی ساختمان جدید کتابخانه را نماد برجسته‌ای از آثار معماری ملی و یک سمبل و نماد فرهنگی در مرکز پایتخت تاجیکستان عنوان کرد.

بنا به اطلاع دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری تاجیکستان، ساختمان جدید کتابخانه ملی تاجیکستان که با حضور رحمان و جمع کثیری از روشنفکران افتتاح شد، دارای ۹ طبقه بوده و ظرفیت حفظ و نگهداری حدود ۳ میلیون جلد کتاب و دیگر آثار فرهنگی را دارد.

این کتابخانه طی چهار سال با هزینه‌ای بالغ بر ۴۰ میلیون دلار توسط چند شرکت‌ ساختمانی چینی و همکاری چند شرکت محلی تاجیکی احداث شده است.

مجموع مساحت این کتابخانه، ۴۵ هزار متر مربع است که ۴۰ تالار مطالعه، ۲۲ مخزن بزرگ کتاب با ظرفیت نگهداری بیش از ۱۰ میلیون کتاب و اسناد و مدارک مختلف و چند سالن و تالار بزرگ اجتماعات و چاپخانه را در خود جای داده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=30631

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر