1

“بستن تنگه هرمز بهای جهانی نفت را به بشکه‌ای ۲۴۰ دلار می‌رساند”

  • کد خبر : 30837
  • ۰۶ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۴

بهای جهانی نفت ممکن است حتی تا بشکه‌ای ۲۴۰ دلار نیز افزایش یابد.

نمایی از تنگه هرمز
اگر ایران واقعا برای بستن تنگه هرمز اقدام کند، بهای جهانی نفت ممکن است حتی تا بشکه‌ای ۲۴۰ دلار نیز افزایش یابد.”

سارا جانسون، مدیر ارشد تحقیقات اقتصاد جهانی در “آی اچ اس”

یک شرکت مشاور امریکایی در امور انرژی انسداد تنگه هرمز از سوی ایران در واکنش به تحریم‌های غرب را موجب افزایش بهای جهانی نفت به بشکه‌ای ۲۴۰ دلار می‌داند.

به گزارش USA Today، تحلیل‌گران شرکت “IHS Global Insight” در گفت‌وگو با خبرنگاران تصریح کردند، ایران به سادگی می‌تواند با مین‌گذاری و مسدود کردن تنگه هرمز به مدت ۳ ماه در عرضه جهانی نفت اختلال ایجاد کند.

سارا جانسون، مدیر ارشد تحقیقات اقتصاد جهانی در”IHS” در این خصوص گفت،”اگر ایران واقعا برای بستن تنگه هرمز اقدام کند، بهای جهانی نفت ممکن است حتی تا بشکه‌ای ۲۴۰ دلار نیز افزایش یابد.”

وی افزود، بهای نفت در سه ماهه دوم سال جاری و پیش از بازگشت به حدود ۱۲۰ دلار در هر بشکه، ممکن است به بشکه‌ای ۱۶۰ دلار برسد.

جانسون خاطرنشان کرد، این شوک نفتی می‌تواند موجب تمایل مجدد به استفاده از خطوط گازی در اکثر نقاط جهان شود و رشد اقتصاد جهانی در سال آینده میلادی را از ۳.۶ درصد که پیش بینی کنونی محسوب می‌شود به ۲.۶ درصد کاهش دهد.

جیم بورخارد، مدیر گروه جهانی نفت در “IHS CERA” (شاخه تحقیقاتی این شرکت در زمینه انرژی) نیز در این زمینه گفت،”اگر بهای نفت به ۲۴۰ دلار (در هر بشکه) برسد، بهای گاز به حدود دو برابر رقم کنونی می‌رسد و (بهای هر گالن گاز) امریکا در حال حاضر ۴ دلار است.”

وی افزود، از آن‌جایی‌که ذخایر جهانی نفت بسیار اندک است، این مساله تاثیر بسیار قابل توجه خواهد داشت.

بوخارد تصریح کرد،”ظرفیت مازاد تولید نفت جهانی تنها بین ۱.۸ تا ۲.۵ میلیون بشکه در روز است که از ۶.۲ میلیون بشکه در سال ۲۰۰۹ کمتر است. ذخایر محدود نفتی، تاثیر هر گونه اختلال در ارسال نفت خام از کشورهای اطراف تنگه (هرمز) را بیشتر می‌کند.”

امریکا و اتحادیه اروپا از ابتدای سال ۲۰۱۲ یه منظور جلوگیری از صادرات نفت از ایران و تنبیه کشورهای وارد کننده نفت خام از جمهوری اسلامی، تحریم‌های سختگیرانه‌ای علیه ایران وضع کرده‌اند .

آنها مدعی هستند برنامه انرژی هسته‌ای ایران دارای جنبه نظامی است، ادعایی که از بی‌اعتنایی به این حقیقت سرچشمه می‌گیرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به رغم بازرسی‌های دقیق خود از تاسیسات ایران، هیچ گاه نتوانسته است انحراف نظامی در برنامه انرژی هسته‌ای جمهوری اسلامی را اثبات کند.

تهران تهدید کرده است ایران در صورت توقف صادرات نفت اقدامات تلافی جویانه‌ای انجام می‌دهد از جمله انسداد تنگه راهبری هرمز که روزانه ۱۵ تا ۱۷ میلیون بشکه نفت از طریق آن به سراسر جهان منتقل می‌شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=30837

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر