2

افزایش آمار طلاق در ایران

  • کد خبر : 371448
  • ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳

طلاق پدیده‌ی آزاردهنده است که طی سالهای اخیر افزایش چشمگیری داشته و مشکلات بسیار زیادی را برای افراد و در نتیجه جامعه ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار افق ؛ در گذشته زندگی مشترک زوجین بسیار طولانی تر بود و طلاق به ندرت اتفاق می افتد زیرا این امر را بسیار منفور تلقی می کردند اما امروزه با گذشت زمان و بروز مشکلات متعدد از جمله انتخاب نادرست همسر، بی‌ثباتی اقتصادی، عدم اشتغال جوانان و همچنین افزایش ابتلا به بیماری‌های روانی خصوصاً با پیدایش و ورود سرزده ویروس کرونا در سه سال گذشته که سلامت روانی افراد را تحت‌الشعاع قرار داد و خلق منفی و تحریک‌پذیری و پرخاشگری را به دنبال داشت، باعث شده است تا طلاق دیگر به امری عادی تبدیل شود و اثرات جبران ناپذیر آن تا مدت ها و حتی سال های بسیار زیادی گریبان‌گیر خانواده ها خواهد بود.
پسران و دخترانی که با هزاران امید و آرزو ازدواج می کنند و با وجود تمام مشکلات اجتماعی زیر یک سقف می‌روند تا شروعی دوباره داشته باشند، اما تعداد بسیاری از آنها بعد از مدتی تصمیم به جدایی می گیرند که همین امر باعث شده است تا افراد مجرد با مشاهده زندگی متاهلین و مشکلات پیش روی آنها نسبت به ازدواج ترس و واهمه داشته باشند تا حدی که تصمیم بگیرند مجرد بمانند.
از منظر اقتصادی، امروزه ازدواج بار مالی بسیار زیادی برای جوانان دارد هنگامی که زیرساخت های اقتصادی جامعه به گونه ای است که فرد قادر به تامین نیازهای مادی نیست خود به خود تمایل به ازدواج و زندگی مشترک در فرد کاهش پیدا می‌کند. در واقع متغیر های اجتماعی در تمایل نداشتن جوانان به ازدواج موثر است هنگامی که افراد در جامعه شاهد زیاد بودن تعداد طلاق و کاهش آمار ازدواج باشند ناخواسته با دیدن اطرافیانی که ازدواج آنها منجر به طلاق شده یا از زندگی خود ناراضی هستند آنها نیز در گرایش به ازدواج بی توجه می شوند.
از عوامل طلاق میتوان به کوتاه بودن مدت زمان آشنایی، انتخاب نادرست و تفاوت های منجر به اختلاف مانند تفاوت های فرهنگی، عقیدتی، طبقاتی، سنی و دیدگاهی، اعتیاد، مشکلات اقتصادی، فشارهای روحی، دخالت های اطرافیان همچنین فقدان و ضعف مدیریت مهارتهای رفتاری و عدم تفاهم اشاره کرد. متاسفانه طی چهار سال اخیر آمار طلاق های ثبت شده با طول مدت ازدواج ۱۰ تا ۲۹ سال و در سال گذشته آمار طلاق به طول مدت ازدواج بیش از ۲۹ سال رو به رو به افزایش است که امید است با برنامه‌ریزی به موقع و موثر مسئولان شاهد کاهش آمار طلاق و افزایش ازدواج باشیم.

خبرنگار: سید اصغر حسینی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=371448

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر