3

شکست حذف قرعه کشی خودرو؛ اختلال زیرساخت یا محدودیت دسترسی یا …؟

  • کد خبر : 374389
  • ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۷

 اگرچه هنوز مشخص نیست چه تعداد از مردم و در چه بازه زمانی و چگونه ستاره بخت یارشان بوده و در این ماراتن با موفقیت خودرو ثبت نام نموده اند تا ارزان ترین خودروی شخصی سواری را با اختلاف قیمت ۵۰ میلیونی نسبت به بازار بخرند؛ اما نکته قابل تامل عمر خیلی کم طرح حذف قرعه کشی خودرو می باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی افق جدیدترین مرحله واگذاری بدون قرعه کشی خودروهای سایپا در حالی روز یکشنبه به پایان رسید که از ابتدای شروع مرحله یعنی روز شنبه سامانه خرید سایپا با مشکلات عدیده ای مواجه گردید که عملا ثبت نام را برای اکثر مراجعه کنندگان غیرممکن نمود.

در اطلاعیه اولیه شرکت سایپا ، علت مشکلات ثبت نامی اختلات زیر ساخت معرفی شد و زمان رفع مشکل و شروع طرح اندکی با تاخیر یعنی از ساعت ۱۴ روز شنبه اعلام شد.

با گذشت نزدیک به ۲۴ ساعت از زمان وعده داده شده سایپا، قاسم خاکی جوان؛ رئیس اداره اطلاع رسانی و فضای مجازی سایپا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان علت اصلی این اختلالات را کاهش سرعت اینترنت و مشکل فنی در زیرساخت سایت سایپا دانسته و از رفع کامل این مشکل و بازگشت شرایط عادی به روال ثبت نام خبر داد.

پیگیری های خبرنگار افق در سطح کشور از مراجعه کنندگان به این سامانه حاکی از آن بود که اگرچه مشکل اولیه دسترسی به این سامانه برطرف گردید اما مشکل ثبت نام کماکان باقی مانده و مراجعه کنندگان با مشکلات عجیب و غریب تری روبرو شدند.

خطای عدم احراز هویت توکن و  یا خطای “خرید فقط با IP ایران امکان پذیر است اگر از داخل ایران اقدام به خرید کرده اید، لطفاً مجدداً  تلاش فرمائید” (در حالیکه مراجعه کنندگان از اپراتورهای داخلی استفاده می کردند) و یا خطاهای دیگر از جمله خطاهای عجیب وغریبی بود که امکان ثبت نام و خرید خودرو را برای اکثر مراجعه کنندگان سلب نمود.

 

در نهایت پس از گذشت یکی دو ساعت از گفتگوی رئیس اطلاع رسانی سایپا؛ ماراتن هجوم به سایت سایپا با اعلام خبر تکمیل ظرفیت پایان یافت!

اگرچه هنوز مشخص نیست چه تعداد از مردم و در چه بازه زمانی و چگونه ستاره بخت یارشان بوده و در این ماراتن با موفقیت خودرو ثبت نام نموده اند تا ارزان ترین خودروی شخصی سواری را با اختلاف قیمت ۵۰ میلیونی نسبت به بازار بخرند؛ اما نکته قابل تامل عمر خیلی کم طرح حذف قرعه کشی خودرو می باشد.

این طرح بخوبی نشان داد که افزایش قیمت کارخانه خودرو و نزدیک سازی به قیمت بازار به تنهایی نه تنها مشکل خودرو را حل نمی کند که به مثابه تجویز مسکن بجای عمل قلب باز می باشد. چیزی که این روزها شاهدش بودیم هجوم برای خرید کوئیک علیرغم افزایش قیمت!

با ادامه سیاست های خودرویی کشور ؛ اگر همین فردا کوئیک با قیمت اعلامی ۳ میلیارد تومان به فروش برسد شاید یکی دوماه خریداری نداشته باشد اما بعد از یکی دو ماه بازهم شاهد هجوم برای خرید از کارخانه خواهیم بود چرا که در بازار شاید ۴ میلیارد تومان عرضه شود!

سیاست هایی که هم دست و پای خوذرو ساز را می بندد و هم با ارائه مجوز پیش فروش های خنده دار به آنها از پیشرفت و ارائه خودروهای بروز جلوگیری می کند چراکه وقتی خودروساز از نظر مالی بدون تولید و صرفا با تعهد یکساله تامین شود دیگر حس نیازی در خود برای ارائه خودروی با کیفیت روز نمی بیند!

دلال های خودرو هم این وسط سود خود را خواهند برد و در این میان صرفاً مردم بیچاره هستند که باید بخت خیلی یارشان باشد تا خودرویی که ۲۲ سال پیش در ایران تولید شد با قیمتی گزاف خریداری نمایند.

خبرنگار: میرحسین میربابایی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=374389

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر