13

خبر جدید فرزین درباره تبادلات مالی ایران و دنیا

  • کد خبر : 375867
  • ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵

رئیس کل بانک مرکزی خبر داده که کانال مالی بین ایران و دنیا در حال ترمیم است و علاوه بر ارتباط مستقیم با بانک‌های روسی، شبکه بانکی کشورمان با ۱۰۶ بانک خارجی غیرروسی ارتباط مستقیم خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری افق براساس آنچه که فرزین در اینستاگرام نوشته است: در چارچوب سند اقدامات مشترک بین بانک‌های مرکزی ایران و روسیه، علاوه بر ارتباط مستقیم با بانک‌های روسی، شبکه بانکی کشورمان با ۱۰۶ بانک خارجی غیرروسی ارتباط مستقیم خواهد داشت.

آنطور که رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرده کانال مالی بین ایران و دنیا در حال ترمیم است.

قرارداد اتصال سامانه‌های پیام‌رسان ملی بانک‌های ایران و روسیه امضا شد

سامانه‌های پیام‌رسان ملی بانک‌های مرکزی دو کشور ایران (سپام) و روسیه (SPFS) به یکدیگر متصل شدند. با امضای توافق‌نامه بانک‌های مرکزی ایران و روسیه، امکان اتصال پیام‌رسان‌های بانک‌های ایرانی با ۱۰۶ بانک غیر از بانک‌های روسی در ۱۳ کشور نیز فراهم شد.

معاون بین‌الملل بانک مرکزی در این مراسم اظهار کرده که از یک سال گذشته سند اقدام مشترک بین بانک‌های مرکزی دو کشور به امضا رسیده بود که امروز اولین اقدام از سند مورد اشاره عملیاتی شد. براین اساس از امروز سامانه‌های پیام رسان بانکی ملی دو کشور به یکدیگر متصل شدند و این امکان نیز فراهم شد که همه بانک‌های عضو سامانه پیام رسان‌های بانکی ملی ایران با همه بانک‌های کشور روسیه تبادل پیام های بانکی روسیه داشته باشند.

به گفته محسن کریمی، همه بانک‌های ایرانی در خارج از کشور و همچنین تمام بانک‌های خارجی متصل به پیام رسان ملی روسیه که شامل ۱۰۶ بانک غیر از بانک‌های روسی در ۱۳ کشور جهان است، به این واسطه امکان تعامل برای تبادل پیام بانکی با بانکهای ایرانی پیدا می کنند.

براساس اظهارات معاون بین الملل بانک مرکزی، روابط بانکی برای راه‌اندازی و پیشبرد فعالیت‌های بازرگانان و تجار ضرروی است و زمانی که ارتباطات بانکی فراهم نباشد، روابط و مراودات تجاری و بازرگانی دچار مشکل می‌شود. از این رو ما امروز زمینه فنی ارتباطات بانکی را فراهم کردیم که همه پیام‌های استاندارد بانکی شامل ال سی، حواله، ضمانت نامه بانکی و غیره را دربر می‌گیرد.

کریمی بیان کرده که ما شبکه پیام رسانی دو کشور را به یکدیگر متصل کردیم و همه بانک‌های دو کشور می‌توانند به یکدیگر متصل شوند و برای شروع، یک بانک از ایران و بانک دیگری از کشور روسیه انتخاب شدند که نخستین پیام را تبادل کنند. علاوه بر این، طی دو روز آینده نیز که هیأت فنی بانک مرکزی روسیه در ایران هستند، زمینه سازی برای ارتباط و ارسال همه پیام‌ها میان بانک‌های دو کشور فراهم می‌شود.

براساس اظهارات معاون بین الملل بانک مرکزی، اقدام امروز بانک‌های مرکزی ایران و روسیه را در راستای سند تحول دولت مردمی و مبتنی بر « راهبرد تحریم‌ناپذیر » در بانکداری بین‌الملل است و این اقدام از سوی دشمنان دو کشور غیرقابل توقف است. به این معنا که بانک‌های دو کشور در یک زمین بازی ساخته شده توسط بانک‌های مرکزی دو کشور، در تعامل خواهند بود و از طرفی زیرساخت‌های این امر به هیچ عنوان غربی و وابسته به نظام سلطه نیست.

در این دیدار ولادیسلاو گریدچین، نماینده (معاون) بانک مرکزی روسیه در خصوص این قرارداد همکاری گفته که بزرگترین مزیت این قرارداد، عدم تأثیرپذی از تحریم‌های غربی است.

به گفته معاون بانک مرکزی روسیه، سازمان‌های مالی بعد از امضای این قرارداد به طور گسترده‌تری با نهادهای مالی این در ارتباط خواهند بود و این راه ارتباطی به نقل و انتقال وجوه و تجار کمک می کند.

سامانه پیام‌رسانی مالی الکترونیکی سپام به‌منظور الکترونیکی کردن مراودات بانکی و ایجاد زیرساخت یکپارچه خدمت رسانی راه‌اندازی شده‌ است.

براساس گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، با استفاده از سپام نه تنها برای اولین بار، یک زیرساخت پیام‌رسانی واحد مالی ملی در کشور برای تمام مراودات مالی عمده بانک‌ها از قبیل اعتبارات اسنادی ارزی و ریالی، ضمانت‌نامه‌های ارزی و ریالی، حوالجات ارزی، مکاتبات، استعلام‌ها و مذاکرات از طریق یک شبکه واحد پیام‌رسانی قابل انجام بوده، بلکه امکان اتصال به بانک‌های خارجی در خارج از کشور را می‌توان به گونه‌ای برقرار کرد که بدون به‌کارگیری امکانات مؤسسه سوئیفت و نگرانی‌های مربوط به آن، با زبانی مشترک و آشنا، تعاملات مالی با آخرین فناوری‌های موجود صورت گیرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=375867

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر