1

مالیات ایران و اروپا ؟

  • کد خبر : 380811
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۹:۳۷

همیشه خرداد فصل مالیات است و بخش اعظمی از مردم در تکاپوی مالیات!

به گزارش خبرنگار افق ؛ خرداد و تیر که از راه می رسد بخش اعظمی از جامعه اعم از مردم و مسولین در تکاپوی مبحث مهمی می افتند به نام مالیات!

به مناسبت این ایام بد نیست نیم نگاهی به مالیات در ایران و اروپا داشته باشیم:

مالیات در ایران به دو دسته عمومی و ویژه تقسیم می‌شود.

مالیات عمومی شامل مالیات بر درآمد، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر املاک و مستغلات، مالیات بر سود و سپرده‌ها، مالیات بر انتقال اموال و معاملات بورس است.

هر کدام از این دسته‌بندی‌ها قوانین و ضوابط خاص خود را دارند.

به طور کلی، درآمدهای حاصل از حقوق کارگران، حقوق مستأجران، درآمدهای حاصل از فروش کالا یا خدمات، درآمدهای حاصل از سپرده‌گذاری و سود سپرده‌ها، درآمدهای حاصل از فروش گوشت قربانی و… تحت عنوان “درآمد” شناسایی شده و با نرخ‌های مختلف به عنوان مبادله نقدینگی به صورت پول نقد جبران شده و به صندوق تحت عنوان “صندوق مالیات بر درآمد” واریز می‌شود.

همچنین، اشخاص حقوقی نیز باید به تناسب درآمدهای خود مالیات پرداخت کنند. این شامل مالیات بر سود شرکت‌ها، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر املاک و… است. علاوه بر مالیات عمومی، در ایران نوع دیگری از مالیات به نام “مالیات ویژه” نیز وجود دارد.

این نوع مالیات به صورت تکلف گذارانه در زمینه‌های خاص مانند صادرات، واردات، تولید خاص و… تحت عنوان “عوارض” درآمدهای حاصل از فروش کالا یا خدمات جبران شده و به صندوق‌های تحت عنوان “صندوق عوارض” واریز می‌شود.

و اما مالیات در اروپا

مالیات در کشورهای اروپایی به طور کلی بسیار پیچیده و متنوع است.

هر کشور دارای سیستم مالیاتی خود است که بر اساس قوانین و مقررات داخلی آن کشور تعیین می‌شود.

در ادامه به برخی از ویژگی‌های عمومی سیستم مالیاتی در کشورهای اروپایی اشاره خواهم کرد:

۱٫ مالیات درآمد: بسیاری از کشورهای اروپایی دارای سطح بالای مالیات درآمد هستند. نرخ مالیات درآمد بستگی به سطح درآمد شخص و نوع درآمد (حقوق، سود، حق تکلف و غیره) دارد. علاوه بر نرخ پایه، بسط‌دهنده‌ها و استثنائات نرخ مالیات نظیر تخفبف‌ها، حقوق خانوادگان، حق الزام به پذیرش خدمت عمومی و غیره نیز وجود دارند.

۲٫ مالیات بر سود: بسیاری از کشورهای اروپایی مالیات بر سود را به عنوان یک قسمت از سیستم مالیاتی خود دارند. نرخ مالیات بر سود معمولاً برای شرکت‌ها و سازمان‌های تجاری تعیین می‌شود و می‌تواند در هر کشور متفاوت باشد.

۳٫ مالیات بر ارزش افزوده (VAT): بسیاری از کشورهای اروپایی دارای سیستم VAT هستند. VAT یک نوع مالیات فروش است که به صورت غیرمستقیم در تمام زنجیره تولید و عرضه کالا و خدمات در نظر گرفته می‌شود. نرخ VAT در هر کشور قابل تغییر است و بستگی به نوع کالا یا خدمات دارد.

۴٫ سایر مالیات‌ها: علاوه بر مالیات درآمد، سود و VAT، کشورهای اروپایی دارای سایر مالیات‌ها نظیر عوارض ثروت، عوارض انتقال دارائی، عوارض زمین و غیره هستند. این مالیات‌ها برای تأمین درآمدهای دولت می باشد

خبرنگار: میرحسین میربابایی

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=380811

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر