2

روزنامه های اجاره ای چه خوابی برای هاشمی دیده اند؟

  • کد خبر : 53832
  • ۰۵ دی ۱۳۹۱ - ۸:۰۵

یاسر هاشمی در این مصاحبه می گوید «هاشمی ۲۰۰۵ با هاشمی ۲۰۱۳ حتماً تفاوت دارد» و «خود من هم در ایده HASHEMI 2005» بی تأثیر نبودم.

هاشمی رفسنجانی می گوید نسبت شعار دولت وحدت ملی و دولت ائتلافی، همان حکایت عنب و انگور است.
روزنامه زنجیره ای اعتماد روز گذشته فصلنامه ضمیمه ای را منتشر کرد که اگرچه عنوان آن روزگار امروز اصلاح طلبان می باشد و مصاحبه هایی نیز با برخی اصلاح طلبان نظیر سعید حجاریان و محمد علی ابطحی و رضا خاتمی صورت گرفته، اما در واقع هدف اصلی فضاسازی برای آقای هاشمی به واسطه مصاحبه با وی و پسر او (یاسر هاشمی) درباره انتخابات است. به عبارت دیگر اقدام روزنامه اعتماد، تداوم کار رپرتاژگونه رسانه های زنجیره ای – اجار ه ای در زمینه محور کردن هاشمی برای فعالیت های سیاسی و انتخاباتی اصلاح طلبان است. نکته قابل تأمل، آلودگی سیاسی روزنامه اعتماد به شبکه دولتی انگلیس از یک سو و آلودگی های مالی و اقتصادی از جانب دیگر است و طبیعتاً این پرسش را پیش می کشد محافل آلوده سیاسی- اقتصادی از این دست، در پشت شعارهایی نظیر انتخابات آزاد، دولت وحدت ملی و ائتلافی، اعتدال و میانه روی و… چه چیزی را دنبال می کنند و چرا مرز آقای هاشمی با این محافل رسانه ای تا این حد کمرنگ شده و از میان رفته است؟ یاسر هاشمی در این مصاحبه می گوید «هاشمی ۲۰۰۵ با هاشمی ۲۰۱۳ حتماً تفاوت دارد» و «خود من هم در ایده HASHEMI 2005» بی تأثیر نبودم.
آقای هاشمی در این مصاحبه غیر از طرح موضوع شورای فقهی، به مسئله انتخابات می پردازد و می گوید: پیشنهاد تشکیل وحدت ملی هم مانند تشکیل شورای فقهی دچار نگاه های محدود سیاسی شده است. شنیدم که بعضی تأکید بر وحدت ملی را لازمه فضای تشتت می دانند، در صورتی که وحدت، یکی از مفاهیم عالی در مکتب اسلام است که ضرورت آن با پسوند «ملی» در جامعه ایران که متشکل از قومیت های مختلف و نظرات فراوان و مختلف سیاسی افراد و احزاب و جریان هاست، همیشگی است.
وی می افزاید: فکر می کنم دولت دوران سازندگی که به اذعان نیروهای موافق و مخالف مجموعه ای از نیروهای به اصطلاح چپ و راست و مستقل آن زمان بود، نمونه ای از دولت وحدت ملی باشد.
هاشمی درباره این سؤال که «آیا این ایده همان دولت ائتلافی است؟ در این صورت چرا نام آن وحدت ملی است؟» می گوید: اگر چه دو واژه وحدت و ائتلاف معنای نزدیک به هم دارند، اما در ادبیات جاری کشور، وحدت بیشتر بار معنایی عقیدتی و ائتلاف بار معنایی سیاسی دارد. در واقع همان حکایت انگور و عنب است.
آقای هاشمی در این مصاحبه کمترین اشاره ای به مرزبندی با گروه های نفاق و فتنه گر که با اصل جمهوری اسلامی معارضه می کنند نکرد.
گفتنی است هاشمی همزمان در دیدار با «جمعی از اعضای انجمن اسلامی ادوار دانشگاه تهران» خواستار برگزاری انتخابات آزاد، شفاف و قانونی به عنوان قدم اول بازگشت تعادل بر جامعه شد و افزود: با تحقق این امر، همه نیروهای سیاسی فعال و مردم به نتیجه بیرون آمده از صندوق ها تمکین کرده و با همکاری و یاری رسانی به دولت، مشکلات و معضلات کشور به یاری خداوند برطرف خواهد شد.
روزنامه اعتماد بلافاصله پس از متن مصاحبه با آقای هاشمی، مصاحبه با یاسر هاشمی را با عنوان «هاشمی ۲۰۱۳ با HASHEMI 2005 تفاوت دارد، یاسر هاشمی از حضور پدرش در انتخابات می گوید»، منتشر کرده و از قول وی نوشته است: تا امروز که آقای هاشمی موافق حضور دوباره در عرصه انتخابات ریاست جمهوری نیست اما رجوع به ایشان از سوی گروه های مختلف زیاد شده ولی من به شخصه مخالف این قضیه هستم و فکر می کنم درست است آقای هاشمی اگر هم بخواهد وارد این عرصه شود رئیس جمهورساز باشد تا رئیس جمهور.
یاسر هاشمی با بر شمردن برخی چالش های اقتصادی و خارجی می گوید: همه اینها عواملی هستند که به اعتقاد من تعیین می کند علاوه بر انتخابات آزاد و پرشور آیا وحدت ملی در برابر هجوم خارجی و نگرانی های داخلی مورد نیاز است یا خیر. مجموع این عوامل در رفتار حاکمان برای انتخابات آینده تأثیرگذار است اما اولویت های مهم تری برای کشور وجود دارد که باید همه کمک کنیم تا جایی که می شود با کمترین هزینه از آنها عبور کنیم. نباید فراموش کنیم نظام ایران از بحران های زیادی نظیر درگیری های سال ۶۰ و جنگ عبور کرده است. امروز هم دارای شرایط سختی هستیم که این را می طلبد که افرادی مثل آقای هاشمی به صحنه بیایند، کمک کنند و مشورت دهند در تصمیم گیری منطقی و درست اما متأسفانه در این شرایط حساس هم آقای هاشمی و امثالهم مورد مشورت قرار نمی گیرند. همان طور که خودشان هم یک بار گفتند اطلاعات دقیق به صورت رسمی به ایشان داده نمی شود و سعی می کند از منابع و افراد مطلع اخبار و تحلیل های درست را دریافت کند و عملاً کمتر مورد مشورت قرار می گیرد. به نظرم اکنون به این اصل بیشتر نیاز داریم تا اینکه بگوییم چه کسی باید رئیس جمهور شود.
وی در پاسخ به این سؤال که «آیا امکان دارد برآیند نظر آقای هاشمی به این سمت برود که در انتخابات سال ۹۲ شرکت کنند؟ گفت: ان شاءالله که این اتفاق نیفتد و بعید است این اتفاق بیفتد. من به عنوان فرزند می گویم همه اعضای خانواده ما مخالف حضور آقای هاشمی در انتخابات هستیم و سال ۸۴ هم مخالف بودیم. مهم تر از همه مادر است که خیلی مخالف هستند.»
خبرنگار با گشاده دستی می پرسد «آیا این درست است که آقای هاشمی مجری اصلی استراتژی وحدت ملی هستند؟» و یاسر هاشمی جواب می دهد: به نظرم آقای هاشمی پایه گذار این ایده است و کسی که اعتقاد جدی به وحدت ملی دارد اکنون بیشتر از همه آقای هاشمی است. با تمام این نامردی ها و رفتارهایی که برخی انجام می دهند اما نگاه ایشان به آنها همچنان مثبت است.
وی درباره نسبت امروز اصلاح طلبان با هاشمی رفسنجانی گفت: با تمام جفاهایی که برخی اصلاح طلبان نسبت به آقای هاشمی داشتند به نظر هنوز هم ایشان اصلاح طلبان را به عنوان یک وزنه سیاسی و بخشی از آنها را به عنوان مدیران لایق برای کشور قبول دارد.
در حالی که فائزه هاشمی به اعتبار برخی قانون شکنی ها در زندان به سر می برد و به خاطر ۱۳ عنوان اتهامی مهدی هاشمی در زمینه پولشویی و اختلاس و تبانی و مشارکت در اقدام علیه امنیت ملی و… اقرار مجرمیت برای نامبرده صادر شده، یاسر هاشمی مدعی اعتدال و میانه روی شده و می گوید: نیروهای واقع گرای چپ و راست خیلی هم به یکدیگر نزدیک شده اند و این همان خواسته آقای هاشمی است که امروز ایجاد شده است. اما باید تقویت شود نه اینکه دنبال مصداق بگردیم. مردم امروز معتدل ها را می خواهند و تندروهای چپ و راست را قطعاً شناخته اند. امروز همان روزی است که همه به این نقطه رسیده اند که اعتدال می تواند منجی شود فقط باید مواظب بود که تندروها فضا را منحرف نکنند.
وی درباره شعار مبتذل «هاشمی ۲۰۰۵» در سال ۱۳۸۴ می گوید: این روش را یکی از ستادهای انتخاباتی شمال تهران انتخاب کرد اما به طور جدی فراگیر شد. خود من هم بی تأثیر نبودم ولی قرار نبود اینقدر فراگیر شود. چون در آن ستاد جواب داده بود، به شهرستان ها هم رسید.

کیهان

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=53832

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر