2

ایران و مصر باید در تحولات موجود در منطقه نقش آفرینی کنند

  • کد خبر : 62599
  • ۲۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۲:۰۱

خدای بزرگ را سپاسگزارم که خادمان ملت ایران یک ماموریت را از ناحیه این ملت به انجام رسانده‌اند و امروز ما در سرزمین عزیز و در بین هموطنان خود هستیم.

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور بعدازظهر امروز جمعه پس از بازگشت از سفر به مصر در فرودگاه مهرآباد درباره دستاوردهای سفر به مصر اظهار داشت: خدای بزرگ را سپاسگزارم که خادمان ملت ایران یک ماموریت را از ناحیه این ملت به انجام رسانده‌اند و امروز ما در سرزمین عزیز و در بین هموطنان خود هستیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه سفر به مصر در شرایطی اتفاق افتاد که بی‌بدیل بود، تصریح کرد: احتمالا در آینده هم تکرار نشود؛ سفر به مصر که یک کشور بزرگ، صاحب فرهنگ و تمدن و تاثیرگذاری بسیار گسترده در منطقه شمال آفریقا، منطقه عربی اسلامی و در سطح جهان انجام شد.

وی با تاکید بر اینکه کشور مصر بیش از ۹۰ میلیون جمعیت داشته و دارای ظرفیت‌ها و استعدادهای فراوانی است، افزود: کشور ایران نیز دارای همین ویژگی‌ها است.

وی ادامه داد: بعد از ۳۴ سال که رابطه ما با مصر قطع بود، به دلیل عدم حضور ما کسانی که در جهت تحریم حرکت کردند، هر چه خواستند گفتند و پاسخی دریافت نکردند.

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه این سفر در شرایطی انجام شد که منطقه در حال تحولات بزرگ است، اظهار داشت: ایران و مصر باید در این تحولات نقش آفرینی کنند؛ این سفر در حالی انجام شد که خود مصر هم در حال تحول است. در کنفرانس سازمان همکاری‌های اسلامی دستور کارهای مهمی در برابر ما قرار داد؛ در شرایطی که جبهه‌گیری استکبار و برنامه‌های استکباری‌شان و مسائلی همچون برخی اختلافات طایفه‌ای وجود داشت این سفر انجام شد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه عنوان سفر شرکت در اجلاس همکاری‌های اسلامی بود، اما به خاطر آن شرایط خود این سفر از موضوعات مهمی برخوردار شد، ‌افزود: در این ۴ روز رسانه‌ها، اصحاب نظر و سیاست‌مداران نزدیک به ۱۰۰ درصد به این سفر پرداختند. سفر به مصر در روابط دو کشور و آثار آن در منطقه و بین‌الملل بسیار زیاد بوده و شاید بتوان گفت کنفرانس تحت الشعاع این سفر قرار گرفت.

وی در ادامه به دو سخنرانی مهم خود و وزیر خارجه اشاره کرد و گفت: از چند روز قبل در کمیسیون‌ها و کمیته‌ها موضوعات مهمی که امروز مطرح است‌، مورد بررسی قرار گرفت که برای توسعه همکاری‌ها و بررسی چالش‌هایی که در برخی کشورها مثل مالی و سوریه بود، انجام شد که تصمیمات خوب و عادلانه‌ای گرفته شد.

احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود با بیان اینکه با ۱۰ نفر از مسئولان کشور بحث و گفت‌و‌گو داشته‌ایم، افزود: اجلاس سه جانبه‌ای از سوی ایران، مصر و ترکیه صورت گرفت که در جهت همگرایی بود و امیدواریم نتایج آن مشخص شود.

رئیس‌جمهور همچنین به نشست فوق‌العاده‌ای درباره موضوع فلسطین اشاره و تصریح کرد: قرار شد اقدامات مشترکی برای جلوگیری از شهرک‌سازی‌ها صورت گیرد و همه گروه‌های فلسطینی و مردم متحد باشند و همه با هم حقوق آنها را دنبال کنیم.

وی با تاکید بر اینکه فضای اجلاس قبلی فضای تندی بود، تصریح کرد: این اجلاس معتدل‌تر از اجلاس قبلی بود گرچه هر دو از نظر سازماندهی و پذیرایی خوب بودند.

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه رئیس‌جمهور مصر در ابتدای ورود به کشور از ما استقبال کرد و بلافاصله گفت‌وگوها آغاز شد، گفت: روند خوبی را برای ادامه همکار‌ی‌ها آغاز کردیم و به نظر می‌رسد اندیشه‌ها و نوع تحلیل‌ها دارد به یکدیگر نزدیک می‌شود و این امر مبارکی است.

رئیس‌جمهور بر همین اساس گفت که نزدیک به ۱۵ برنامه در رابطه با مردم مصر داشتیم که اول حضور در جامعه الازهر و دیدار با هیئت امنای آنجا بود.

وی با تاکید بر اینکه موضوع اصلی سیاستمداران مصر چگونگی توسعه روابط با ایران است، ‌افزود: از سازمان‌های زیارتی و گردشگری می‌خواهیم که برای پذیرش گردشگران طراحی کرده و همچنین در زمینه مسائل اقتصادی نیز زمینه برای تجار مصری فراهم شود.

احمدی‌نژاد همچنین درباره یوم‌الله ۲۲ بهمن اظهار داشت: انقلاب اسلامی، ۲۲ بهمن، استقلال، عزت،‌شرف و حتی اسلامی متعلق به ملت و برای ملت است.

وی افزود: خود ملت ایران صدها سال از موجودیت و هویت خود صیانت کرده و امروز صاحب اصلی کشور خود ملت است.

رئیس جمهور با بیان اینکه ۲۲ بهمن به عنوان یک نماد در سطح بین‌الملل و نشانه رشد و کمال یافتگی و قدرت و غظمت ملت ایران است، گفت: ملت ایران با هوشمندی همیشگی خود یک بار دیگر این عظمت و رشد یافتگی را به زیبایی در برابر جهانیان به تصویر می‌کشد.

فارس

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=62599

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر