1

هیچ فرمول جادویی برای مواجهه با وضعیت خشونت‌بار در سوریه وجود ندارد

  • کد خبر : 82864
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۳

رییس جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با رجب طیب اردوغان گفت، کشورش مدارکی درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه مشاهده کرده است اما هنوز باید درباره استفاده از این سلاح‌ها اطلاعات دقیق‌تری کسب کند.

 

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا که با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در واشنگتن دیدار می‌کرد، در یک کنفرانس خبری گفت که هنوز باید درباره استفاده از این سلاح‌ها اطلاعات دقیق‌تری کسب کرد.

 

این مصاحبه مطبوعاتی پس از نخستین دور گفت‌وگوهای رهبران آمریکا و ترکیه در واشنگتن برگزار شد. اردوغان برای گفت‌وگو درباره بحران سوریه به واشنگتن سفر کرده است.

 

علاوه بر این، ایران، روابط ترکیه با عراق، همکاری آنکارا و واشنگتن در افغانستان، روابط تجاری دوجانبه و گفت‌وگوهای صلح در خاورمیانه از دیگر موضوع‌های مورد گفت‌وگو میان باراک اوباما و رجب طیب اردوغان است.

 

باراک اوباما درباره جزییات شواهدی که به آن‌ها اشاره کرد، توضیح بیشتری نداد. استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه در ماه‌های اخیر بارها مطرح شده است اما دولت سوریه استفاده از آن‌ها را رد کرده است. آمریکا پیشتر هشدار داده بود که استفاده از این تسلیحات در سوریه خط قرمز به حساب می‌آید.

 

“کناره‌گیری اسد، تنها راه پایان”

 

باراک اوباما روز پنج‌شنبه گفت که ایالات متحده و ترکیه بر اعمال فشار بر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه برای وادار کردن وی به کناره‌گیری از قدرت ادامه خواهند داد.

 

وی تاکید کرد که تنها راه پایان دادن به بحران در سوریه، کناره‌گیری بشار اسد از قدرت است. به گفته اوباما هم وی و هم اردوغان خواهان برکناری بشار اسد هستند اما تاکید کرد راه مشخصی برای پایان دادن به بحران در سوریه وجود ندارد.

 

به گزارش بی.بی.سی، باراک اوباما گفت: هیچ فرمول جادویی برای مواجهه با این وضعیت خشونت‌بار و دشوار در سوریه وجود ندارد. اگر راهی بود، من و آقای نخست وزیر حتما به آن عمل می‌کردیم و بحران تاکنون حل شده بود.

 

اردوغان نیز با اشاره به وضع سوریه گفت، هر دو کشور در پی پایان دادن به خشونت‌ها و کناره‌گیری بشار اسد و گذار سوریه به دموکراسی هستند. اما هیچ کدام از این آن‌ها درباره اختلاف‌های موجود درباره سوریه صحبت نکردند.

 

باراک اوباما درباره شواهد استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه مدعی شد: نیروهای نظامی ما مرتب در حال تبادل اطلاعات هستند. ما شواهدی در دست داریم که نشان می‌دهد در سوریه از تسلیحات شیمیایی استفاده شده است. استفاده از این تسلیحات، در طولانی مدت امنیت ما و کشورهای همسایه و متحدان ما را نیز به خطر می‌اندازد.

 

سفر اردوغان به واشنگتن در حالی انجام می‌شود که انفجارهای روز شنبه در ریحانلی ترکیه بیم گسترش ناآرامی‌های سوریه به کشورهای منطقه را افزایش داده است. اردوغان پیش از این سفر خواهان ایفای مسوولیت بیشتری از سوی آمریکا در رابطه با بحران سوریه شده بود.

 

ترکیه در گذشته خواهان کمک تسلیحاتی آمریکا به مخالفان حکومت سوریه شده است اما اوباما تاکنون با چنین اقدامی موافقت نکرده است.

 

اردوغان گفت: من و وزیر خارجه‌ام به کشورهای مختلفی سفر خواهیم کرد تا ببینیم چگونه می‌توانیم به دیپلماسی سرعت ببخشیم تا از کشتار بیشتر مردم جلوگیری و گذار سوریه را به سمت دموکراسی تضمین کنیم.

 

مخالفت اوباما با ارسال تسلیحات برای مخالفان در سوریه در حالی ادامه دارد که کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا تصویب طرحی را به این منظور در دستور کار دارد.

 

سفر به غزه

 

اردوغان در سخنان خود گفت که در ماه ژوئن به نوار غزه و کرانه باختری سفر خواهد کرد.

 

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا ماه گذشته ضمن ابراز نگرانی از احتمال تاثیر منفی این سفر به تلاش‌های ایالات متحده برای احیای گفت‌وگوهای صلح از اردوغان خواسته بود سفر خود را به تاخیر بیندازد.

 

رییس جمهوری آمریکا در ادامه به توافق نظر و نقاط مشترک دو کشور پیرامون مسائل گوناگون اشاره کرد و نخست وزیر ترکیه نیز بر این توافق نظر و همکاری تاکید ورزید. تمرکز عمده این نشست خبری بر همکاری‌های متقابل اقتصادی میان آمریکا و ترکیه و ناآرامی‌های سوریه بود.

 

اوباما و اردوغان بر ضرورت تداوم همکاری میان واشنگتن و آنکارا با تروریسم نیز تاکید کردند.

 

این دو مقام سیاسی در پی سخنان کوتاه اولیه، پاسخگوی پرسش‌های خبرنگاران بودند.

 

اوباما خاطرنشان ساخت که برکنار کردن بشار اسد، کاری نیست که آمریکا به تنهایی بتواند انجام دهد و امری است که مستلزم اراده و اجماع بین‌المللی است.

 

رییس جمهوری آمریکا بر تداوم حمایت از اپوزیسیون سوریه و کمک‌رسانی به مردم آن کشور تاکید کرد و گفت که در نشست ژنو مسئله سوریه با جزئیات بیشتری مطرح خواهد شد و ابعاد و جوانب اجماع جامعه جهانی برای پایان دادن به خونریزی و خشونت در آن کشور بیشتر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

اردوغان عصر روز پنج‌شنبه نیز با جو بایدن، معاون رییس جمهوری آمریکا و جان کری، وزیر امور خارجه این کشور، دیدار و گفت‌وگو کرد.

ایسنا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=82864

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر