4

شاهد پدیده جدیدی در عرصه رقابت این دوره مجلس هستیم

  • کد خبر : 9551
  • ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۸

شهاب‌الدین صدر بر این اعتقاد است که در این دوره از انتخابات، با وجود ظهور پدیده های جدیدی در عرصه رقابت، اصولگرایان با پرهیز از سهم‌خواهی ، باید از کشمکش‌های سیاسی دوری کرده و مسائل اصلی کشور را به حاشیه نرانند.شهاب‌الدین صدر که در انتخابات دوره گذشته مجلس یکی از اعضای فعال گروه “۶+۵” بود، […]

شهاب‌الدین صدر بر این اعتقاد است که در این دوره از انتخابات، با وجود ظهور پدیده های جدیدی در عرصه رقابت، اصولگرایان با پرهیز از سهم‌خواهی ، باید از کشمکش‌های سیاسی دوری کرده و مسائل اصلی کشور را به حاشیه نرانند.شهاب‌الدین صدر که در انتخابات دوره گذشته مجلس یکی از اعضای فعال گروه “۶+۵” بود، امروز در آستانه انتخابات نهمین دوره مجلس، در کسوت نایب رییسی قوه مقننه،‌ بر این اعتقاد است که در این دوره از انتخابات، با وجود ظهور پدیده های جدیدی در عرصه رقابت، اصولگرایان با پرهیز از سهم‌خواهی ، باید از کشمکش‌های سیاسی دوری کرده و مسائل اصلی کشور را به حاشیه نرانند.

صدر در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ضمن تبیین ضرورت تشکیل کمیته “۸+۷” برای تحقق وحدت در جریان اصولگرا، معتقد است که با توجه به اقبال عمومی بسیار خوب مردم به طیف گسترده اصولگرایان در انتخابات‌ مختلفی همچون شوراها، مجلس و ریاست جمهوری، این گروه برای رسیدن به وحدت و دنبال کردن نظرات خود در این دوره، نیاز به ساز وکاری برای تعامل دارد که بر این اساس ساز و کار “۸+۷” در این جریان تعیین شده است.

ساز و کار “۸+۷” از تجربه “۶+۵” اتخاذ شده است

وی با بیان این‌که سازو کار “۸+۷” از تجربه گروه “۶+۵” اتخاذ شده است، افزود: اصولگرایان به دلیل نبود یک حزب فراگیر در کشور،همزمان با انتخابات مجلس هشتم در سال ۸۶، گروه “۶+۵” را تشکیل دادند؛ ارزیابی‌ها عملکرد این گروه را موفق نشان می‌دهد، به طوری که این ساز و کار توانست در کنار همه کاستی‌ها و انتقادات مطروحه بیش از ۹۵ درصد اصولگرایان را دربرگیرد.

این عضو جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری در ادامه با بیان این مطلب که اکثریت اصولگرایان با ساز و کار “۶+۵” در انتخابات مجلس هشتم رای آوردند، گفت: با این سازوکار، نزدیک به ۱۸۰ نفر از کاندیداهای معرفی شده از سوی جبهه متحد در کنار ۴۰ نفر دیگر، فراکسیون اکثریت مجلس هشتم را با بیش از ۲۲۰ نفر تشکیل دادند که این دستاوردی مهم و موفقیت‌آمیز برای جبهه متحد اصولگرایان به شمار می‌آید.

صدر ضمن یادآوری از چگونگی ترکیب گروه “۶+۵ ” در انتخابات مجلس هشتم، توضیح داد: در این ساز و کار، گروه ۶ نفره از نمایندگانی از سه ضلع جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری، رایحه خوش خدمت یعنی طرفداران آقای احمدی‌نژاد و ایثارگران و رهپویان انقلاب اسلامی تشکیل شد؛ این گروه، پنج نفر را به عنوان داور و حکم از بین افراد مرضی‌الاطراف، شاخص، علما، و شخصیت‌های برجسته کشور برای بررسی موارد اختلافی انتصاب کردند.

وی با اشاره به فعالیت گسترده “۶+۵” در هشتمین دوره انتخابات مجلس هشتم و اجرایی شدن این مدل دراستان‌ها و شهرستان‌ها، تاکید کرد: با توجه به شکل‌گیری این ساختار برای وحدت اصولگرایان در آن مقطع زمانی، اصولگرایان باید برای موفقیت در انتخابات مجلس نهم، با وحدت، همدلی و اتحاد، تعامل منطقی و مطلوبی را بین خود برقرار کنند.

اصولگریان با ارائه لیست‌های متنوع، شانس کمتری برای پیروزی دارند

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه گفت‌وگوی خود با ایسنا، با تاکید به این‌که جبهه متحد اصولگرایان در انتخابات مجلس هشتم با یک لیست در تهران وارد عرصه انتخابات شد، گفت: البته جریانی به صورت موازی با این جبهه با تشکیل مثلثی از سه نفر از افراد به نام ائتلاف فراگیر اصولگرایان لیستی را برای تهران ارائه کرد که حدود بیست نفر این لیست با لیست جبهه متحد مشترک بود؛ با این وجود نتیجه حاصل از این لیست انتخاب ۲۹ نفر از لیست جبهه اصولگرایان در تهران بود.

صدر ادامه داد: با توجه به تجربه انتخابات دوره قبلی مجلس، اگر اصولگرایان بخواهند به سمت لیست‌های مختلف و متنوع بروند، شانس پیروزی‌ خود را کاهش می‌دهند،از این رو گروه ۸+۷ و گروه‌های اصولگرا باید برای رسیدن به یک لیست واحد با یکدیگر تعامل و همکاری کنند.

بروز اختلاف سلیقه بین افراد و چهره‌های سیاسی برای شکل‌گیری ۸+۷ طبیعی است

این عضو جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری، با اشاره به حضور دبیران کل جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ترکیب “۸+۷″، گفت: همان‌طور که در ساز و کار “۶+۵” از حمایت معنوی آیات عظام مهدوی کنی و یزدی برخوردار بودیم، در این دوره از انتخابات نیز آن‌ها با شرکت جدی‌تر و مستقیم در برخی جلسات، رهنمود‌هایی مفیدی می‌دهند که این مسئله نقطه مثبت درتشکیل این کمیته به شمار می‌آید.

به گفته صدر، افراد و گروه‌های سیاسی باید قدر حضور این شخصیت‌های برجسته و روحانی نظام را در شکل گیری وحدت به عنوان یک سرمایه، مهم بدانند.

وی با بیان این‌که بروز اختلاف سلیقه بین افراد، چهره‌های سیاسی و احزاب در شکل‌گیری گروه ۸+۷ ، طبیعی است، گفت: اصل و اساس ساز و کار ۸+۷ همچون ۶+۵ است با این تفاوت که اضلاع سه گانه و گروه ۶ نفره تغییر کرده است.

وی در ادامه توضیح داد: از آنجا که در انتخابات مجلس هشتم، اختلاف‌نظرهایی بین اعضای رایحه خوش خدمت و طرفداران آقای احمدی‌نژاد به وجود آمد، یکسری از این افراد و طرفداران آقای احمدی نژاد که تعدادی از آن‌ها از وزرای برکنار شده دولت نهم نیز هستند، برای شفاف‌ترشدن هویت سیاسی خود جبهه پایداری انقلاب اسلامی را تشکیل دادند.

صدر ادامه داد: با تشکیل این جبهه، جامعتین با رسمیت شناختن این جبهه، از اعضای آن برای معرفی دونفر به جای رایحه خوش خدمت دعوت کرد؛ در این بین جبهه پایداری یکسری اختلافات با جامعتین دارد که این موضوع منجر به نامه‌نگاری‌هایی شده است.

افزایش تعداد نمایندگان و داشتن نماینده در گروه ۷ نفره از شروط جبهه پایداری است

وی با بیان این‌که جبهه پایداری انتقاداتی نسبت به جبهه متحد اصولگرایان دارد، افزود: آن‌ها معتقدند که باید اصلاحاتی همچون افزایش تعداد نمایندگان‌شان در ترکیب ۸+۷ صورت گیرد؛ با این استدلال که طرفداران بیشتری در کشور دارند.

وی افزود: این پیشنهاد در حالی مطرح می‌شود که تعدادی از مسوولان و افراد شاخص کشور در آزمایش بزرگ فتنه ۸۸ مردود شدند و یا با اشتباهات و لغزش‌ها پرونده خوبی از خود به جای نگذاشتند؛ بدیهی است که این افراد نباید در حلقه‌های تصمیم گیری مرکزیت تعیین تکلیف اصولگرایان حضور داشته باشند.

این نماینده اصولگرای مجلس هشتم یکی دیگر از انتقادات جبهه پایداری را نداشتن نماینده در گروه ۷ نفره عنوان و اظهار کرد: یکی از شروط این جبهه داشتن نماینده از اشخاص حقیقی در گروه ۷ نفره است؛ این پیشنهاد در حالی مطرح می‌شود که از گروه‌های سیاسی آ‌ن‌ها نمایندگانی در این ساز و کار کفایت می‌کند و دیگر لازم نیست یکسری اشخاص حقیقی هم در این گروه باشد؛ چون اشخاص حقیقی آن‌ها جریان جدید سیاسی نیست که بخواهد نماینده معرفی کند و لذا این بدعتی است که در دوره گذشته وجود نداشت.

تاکنون اعضای جبهه پایداری در جلسات ۸+۷ شرکت نکرده‌اند

صدر ضمن ابراز امیدواری از انجام اصلاحات لازم در گروه ۸+۷ برای رسیدن به وحدت،‌ گفت: با این وجود مهم‌ترین موضوع ایجاد وحدت بین اصولگرایان برای تنظیم مسائل مختلف انتخابات و تعیین شاخص انتخاب اصلح در کشور است که امیدواریم با تدبیر مسئولان و شخصیت‌های دلسوز، شاهد وحدت مستحکمی از اکثریت نیروهای اصولگرا باشیم.

وی با اشاره به ارائه نامه مکتوب جبهه پایداری به دبیران کل جامعتین، گفت: مسئولان این جبهه هفته گذشته با گروه هفت نفره برای تبادل نظر جلسه‌ای برگزار کردند تا نقطه نظرات اصلاحی خود را به عنوان گروهی که توسط ساز و کار ۷+۸ به رسمیت شناخته شده است، در جبهه متحد اصولگرایان اعمال ‌کنند.

صدر ضمن بیان این مطلب ‌که تاکنون اعضای جبهه پایداری در جلسات ۸+۷ شرکت نکرده‌اند، یادآور شد که ممکن است این جبهه برای حضور در جلسات به نتیجه دیگری برسد.

در کنار باهنر و متکی برای رسیدن به وحدت تلاش می‌کنم

این عضو جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری درادامه این گفت‌وگو در توضیح دلیل حضور کمرنگ خود در گروه ۸+۷ علی رغم فعالیت بسیار در ساز و کار ۶+۵ ،‌ گفت: بنده و آقای بادمچیان در انتخابات مجلس هشتم از سوی جبهه پیروان خط امام و رهبری جزء شش نفر گروه ۶+۵ بودیم که این مسوولیت در این دوره به آقایان باهنر و متکی واگذار شد اما ما نیز در کنار آن‌ها، برای به نتیجه رسیدن وحدت کمک می‌کنیم.

جلسات گروه ۸ نفره تبدیل به “۲-۸″ شده است

صدر در مورد نتایج جلسات شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان، گفت: این جلسات برای بررسی کلیات و انجام برنامه‌ریزی های اجرایی با حضور اعضای گروه هشت نفره برگزار می‌شود که فعلا به دلیل حضور نیافتن جبهه پایداری تبدیل به جلسات «۲-۸» شده است؛ نتایج حاصل از این جلسات در گروه ۸+۷ برای تصمیم‌گیری نهایی مطرح می‌شود.

وی با بیان این‌که فعالیت”۷+۸” نسبت به دوره گذشته با تاخیر انجام شد، افزود: با وجودی که این ساز و کار باید در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها نیز دنبال شود، حدود ۱۷۰ شهرستان تنها یک نماینده در مجلس دارند که نوع رقابت در آن شهرها متفاوت است.

نماینده مردم تهران در مجلس، با بیان اینکه ساز و کارهای حزبی و گروهی در شهرستان‌های کوچک جواب نمی‌دهد، خاطر نشان کرد: در شهرستان‌های کوچک‌تر به جای ساز و کارهای حزبی و گروهی، ساز و کار خود نماینده محور است، به نحوی که نماینده با بسیج کردن طرفدارانش از اقوام و گروه‌های مختلف می‌تواند رای لازم را کسب کند.

به گفته وی، تلاش گروه ۸+۷ باید ارائه برنامه‌ها و سیاست‌هایش در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها باشد.

اصل ایجاد وحدت بین اصولگرایان بسیار ضروری است

صدر، اصل ایجاد وحدت بین اصولگرایان را بسیار ضروری دانست و گفت: همه‌ی افراد دلسوز باید در جهت ایجاد وحدت تلاش نمایند، چرا که دشمنان نظام و انقلاب برای منحرف کردن مسیر انقلاب، ضربه زدن و از بین بردن دستاوردهای نظام و همچنین ایجاد یاس بین مردم نسبت به آینده و منافع عالی نظام در هر دوره تلاش‌های گسترده‌ای انجام می‌دهند.

این عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس، خاطرنشان کرد: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند، دشمنان سه سناریو تضعیف اقتصادی کشور، ایجاد اختلاف بین مسوولان و قوای مختلف و کم رنگ کردن اعتقادات و ارزش‌های دینی مردم را دنبال می‌کنند؛ این بیانات نشان‌دهنده طراحی گسترده دشمن برای به کاربردن ترفندهایی علیه نظام و انقلاب است،از این روهمه نیروهای دلسوز باید در جهت ایجاد وحدت و یکپارچگی در کشور تلاش کنند.

فتنه ۸۸، ضرورت ایجاد وحدت بین مسوولان را بیشتر نمایان کرد

وی با بیان اینکه ضرورت ایجاد وحدت بین مسوولان با فتنه ۸۸، بیش از گذشته نمایان می‌شود، مشارکت ۸۵ درصدی مردم در انتخابات ریاست جمهوری دوره نهم را دستاورد بزرگی برای انقلاب دانست و گفت: این دستاورد از انتخاب نامزد منتخب ریاست جمهوری جداست، چون تعلق خاطر مردم به نظام یک اهمیت و ارزش به شمار می‌آید.

صدر اضافه کرد: با وجود بدست آمدن چنین دستاورد مهم و ارزشمندی، سران فتنه یعنی اسرائیل، آمریکا و ابرقدرت‌ها برای ضربه زدن به نظام توطئه‌های مختلفی را طراحی کردند تا علاوه بر مخدوش کردن چهره نظام، سلامت انتخابات را زیر سوال ببرند؛ این وقایع، لزوم به کار بردن تلاش مضاعف برای رسیدن به وحدت را به خوبی نمایان می‌کند.

سهم‌خواهی اصولگرایان به وحدت آن‌ها آسیب وارد می‌کند

این عضو جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری در واکنش به اظهارنظرهایی مبنی بر سهم‌خواهی اصولگرایان، با تاکید به اینکه سهم‌خواهی اصولگرایان، آسیبی به وحدت وارد می‌کند و شانس موفقیت را کاهش می‌دهد، گفت: در شرایطی که احزاب، گروه‌ها و جمعیت‌های بسیاری در جریان اصولگرایی نماینده‌ای در این جبهه ندارند، افراد حاضر در فرآیند ۸+۷ باید به نحوی رفتار کنند که با بی‌طرفی کامل، اشخاص و گروه‌های مختلف مطرح در جریان اصولگرایی را مورد ارزیابی قرار دهند و سرانجام لیستی متشکل از شایسته‌ترین افراد را ارائه نمایند.

وی ادامه داد: در صورتی که افراد حاضر در ساز و کار ۸+۷، سهم ویژه‌ای برای خود در تهیه لیست نهایی در نظر گیرند، شانس پیروزی کمتری برای گروه‌های دیگری که در این ساز و کار نماینده ندارند، حاصل می‌شود؛اتخاذ این روند سم مهلکی برای انتخاب افراد پایبند به نظام، اصولگرا و دلسوز برای کشور است.

۸+۷ از سهم خواهی پرهیز کند

صدر همچنین تاکید کرد: افراد حاضر در سازو کار ۸+۷ باید با پرهیز و مقابله با سهم خواهی، در جهت انتخاب بهترین و شایسته‌ترین افراد در لیست تلاش کنند.

نایب رییس مجلس در ادامه گفت‌وگو تاکید کرد که در گروه ۸ نفره کاظم جلالی به نمایندگی از لاریجانی و خاموشی به نمایندگی از قالیباف حضور دارند.

نباید کشمکش‌های سیاسی باعث به حاشیه رانده شدن مسائل اصل کشور شود

وی در واکنش به اظهار نظرهایی مبنی بر این‌که مشکل کشور گروه ۸+۷ نیست، گفت: نباید کشمکش‌های سیاسی باعث به حاشیه رانده شدن مسائل اصل کشور شود؛ اگر احزاب به جای توجه به مطالبات اصلی مردم، تعاملات حزبی و گروهی را اصل قرار دهند، بین آن‌ها با مردم فاصله ایجاد می‌شود که این خطر بزرگ همواره احزاب را تهدید می‌کند، بر این اساس گروه ۷+۸ باید با مدنظر قرار دادن مسائل اصلی کشور، وارد فرآیندهای حزبی و گروهی نشود.

صدر همچنین یادآور شد: در کشور ما، مردم با بصیرت و بینش زیاد، مسائل کشور را رصد می‌کنند و اشخاص را براساس میزان توجه‌شان به مصالح نظام و انقلاب و خط رهبری انتخاب می‌کنند،از این رو مردم از نامزدهایی که به جای توجه به مسائل اصلی کشور، مشغول دعوا و یا منازعات سیاسی و گروهی می‌شوند، فاصله می‌گیرند؛همان اتفاقی که در ادوار گذشته برای گروه های سیاسی مختلف رخ داد.

وی با تاکید به اینکه گروه ۸+۷ باید با دانستن مسائل اصلی مردم، نسبت به بدنه و پایگاه اجتماعی گروه‌ها و افراد آگاهی داشته باشد، افزود: ‌مردم ما در طول ۳۲ سال پس از انقلاب با برخورداری از شعور سیاسی بسیار بالا، نشان دادند که مصلحت نظام و انقلاب را به خوبی درک می‌کنند؛ در این راه نیز یک از شاخص‌های مهم برای مردم، نظرات و رهنمودهای رهبری است.

این نماینده اصولگرای مجلس هشتم ادامه داد: از آن‌جا که مردم ، گروه‌ها و اشخاص را با نقطه نظرات رهبری تطبیق می‌دهند، به میزان حرکت افراد در خط رهبری و نظام و انقلاب، با قبال عمومی مردم مواجه می‌شوند.

در انتخابات آینده شاهد دسته بندی‌های گذشته نیستیم

صدر به تبیین فعالیت رقبای اصولگرایان در انتخابات آینده پرداخت و گفت: با وجود انجام تلاشی برای تقسیم‌بندی کشور بین دو گروه اصولگرا اصلاح طلب به نظر می‌رسد که در این دوره از انتخابات شاهد دسته بندی‌های گذشته نباشیم.

وی افزود: پس از فتنه ۸۸ یکسری افراد با سابقه که عمده آن‌ها از از اصلاح طلبان هستند، مردود شدند؛ در بین اصولگرایان نیز افرادی از فتنه حمایت کردند و یا با سکوت معنادار خود آب به آسیب دشمن ریختند.

این عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس با اعتقاد به توجه مردم به عملکرد و سابقه افراد، گفت: پایبندی افراد به انقلاب، اسلام، امام و رهبری، التزام به قانون اساسی و ولایت فقیه معیار حضور افراد در عرصه انتخابات است که در چنین شرایطی افراد با هر عنوانی حتی اصلاح‌طلب می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

شاهد پدیده جدیدی در عرصه رقابت این دوره مجلس هستیم

صدر ادامه داد: رقابت انتخاباتی در دوره‌های گذشته بین دو گروه چپ و راست و یا اصلاح طلب و اصولگرا بود که این رقابت دراین دوره تغییر خواهد کرد؛ بدین صورت که برخی از گروه‌ها به سمت افراد مستقل و یا بدون پیشینه سیاسی در عرصه‌های مختلف می‌روند که این پدیده جدیدی در انتخابات است.

وی افزود: در این بین به میزان شفاف عمل کردن گروه های سیاسی درعرصه رقابت، شفافیت سیاسی کشور نیز بیشتر می‌شود؛ با این وجود برای مشخص شدن آرایش سیاسی انتخابات در این دوره باید صبر کرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=9551

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر