4

پیش‌بینی نرخ سکه اقدامی نامناسب بود

  • کد خبر : 23353
  • ۰۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۹:۵۲

نرخ سکه باید به روز اعلام شود و تنها به کسانی که به طور نقدی آن را خریداری می‌کنند، تحویل داده شود.

ارسلان فتحی پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس است؛ کمیسیونی که به گفته وی در طول مجلس هشتم پیگیری و تصویب قوانین مهمی مثل قانون گمرکی، مبارزه با پولشویی، لایحه مبارزه با قاچاق کالا وارز، مالیات بر ارزش افزوده، هدفمندسازی یارانه‌ها، اصلاح قانون نظام صنفی و قانون سیاست‌های اجرایی اصل۴۴ را در کارنامه خود داشته است.

فتحی پور که نماینده مردم کلیبر و هوراند در مجلس نیز است با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به سوالات خبرنگاران ایسنا درمورد بازار سکه، طلا و ارز، نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها و غیره پاسخ داد.

پیش‌بینی نرخ سکه اقدامی نامناسب بود

فتحی‌پور درارزیابی از بازار سکه طلا و ارز گفت: در وضعیتی قرار گرفتیم که نرخ سود سپرده گذاری‌ها در بانک‌ها کاهش یافت، لذا به طور طبیعی مردم ازاین موضوع استقبال نکردند، سرمایه‌های آنها به سمت بازار سوق یافت و این امر باعث افزایش نقدینگی در جامعه شد.

به گفته وی، این درحالی بود که ازیک سو قیمت طلا در بازار جهانی افزایش یافت و از دیگر سو در رابطه با مسائل ارز و سکه به تعداد دلالان و واسطه گر‌ها افزوده شد.

وی با اشاره به برخی اقدامات نامناسب دراین زمینه گفت: یکی از اقدامات نامناسب آن بود که نرخ سکه را به مدت سه ماه ارزیابی و این پیش بینی را انجام دادند که سه ماه دیگر قیمت سکه در بازار چه میزان است که این امر خود باعث افزایش نرخ سکه شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی تاکید کرد که نرخ سکه باید به روز اعلام شود و تنها به کسانی که به طور نقدی آن را خریداری می‌کنند، تحویل داده شود.

وی افزود: شاهد بودیم که در بازار بورس سکه، هنگامی که موضوع خرید نقدی مطرح شد حتی یک نفر نیز حاضر به خرید نبود و همین اتفاق باعث شد حباب قیمت سکه تا حدی شکسته شود.

به گفته‌ی وی، برای کاهش قیمت سکه و طلا باید سیاست‌گذاری انجام داد تا جلوی دلالان و واسطه‌گرها گرفته شود.

وی با اشاره به موادی از قانون بودجه ۹۰ که بر لزوم لحاظ نرخ ارز به صورت شناور مدیریت شده تاکید دارد، گفت: این قانون باید اجرا شود و کسانی که قصد خرید ارز و سکه دارند باید آن را به طور نقدی خریداری کنند، مگردر مواردی که طبق قانون، افرادی مواد اولیه وارد می‌کنند و مدارک دارند و بانک باید به آنها طبق نرخ مصوب ارز ارائه کند.

ارز باید در بورس ارائه شود

اختلاف قیمت ۳۰۰ تومانی ارز در بازار و بانک توجیه ندارد

وی در مورد بازار ارز، با بیان اینکه ارز در تمام دنیا در بورس معامله می‌شود، اظهار عقیده کرد: کسانی که قصد خرید ارز دارند باید در بازار بورس حاضر شوند و نرخ نیز همان روز اعلام شود و هر کس قیمت بیشتری اعلام کرد بتواند آن را خریداری کند.

فتحی پور تاکید کرد: اختلاف قیمت ارز در بازار و بانک مرکزی به میزان ۲۵۰ یا ۳۰۰ تومان، قابل توجیه نیست و این فاصله قیمت باید بین ۲۰ تا ۳۰ تومان باشد.

به گفته‌ی وی، بدین ترتیب رقابت ایجاد شده، قیمت‌ها کنترل می‌شود و هیچ‌گاه افزایش بی‌رویه‌ی قیمت سکه و ارزش را شاهد نخواهیم بود.

در اقتصاد نمی‌توان دستوری عمل کرد

فتحی‌پور خاطر نشان کرد: که در اقتصاد نمی‌توان دستوری عمل کرده، کارها را حل و فصل کرد یا قیمت‌ها را کاهش داد، بلکه باید سیاست‌گذاری کرد.

به گفته‌ی وی، احتمالا در این راستا دست‌های پنهانی نیز وجود دارد که هر روز بازار سیاه ایجاد کرده، مردم را از روند اقتصاد کشور نگران کرده و در نهایت ناامیدی ایجاد می‌کنند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: افرادی که می‌خواهند وضع اقتصاد را به ناامنی بکشند، جزء اخلال‌گران اقتصادی محسوب می‌شوند و باید با آنها برخورد جدی شود.

وی با بیان اینکه مخالف چند مدیریتی در اقتصاد هستم، اظهار داشت: باید کل سیاست‌گذاریها در عرصه‌ی اقتصاد توسط بانک مرکزی ،‌ اقتصاد و دارایی و شورای پول و اعتبار انجام شود.

فتحی‌پور افزود: نباید هر روز اقتصاد کشور را زیر سوال ببریم و یک تعداد دلالان و واسطه‌گرها را در کشور گردن کلفت کنیم.

تولید و رقابت موجب کاهش قیمت‌ها می‌شود

وی در بیان راهکاری جهت سوق‌دادن سرمایه‌های اندک به سمت تولید و صنعت گفت: دولت می‌تواند در شرکت‌ها سهام واگذار کند ، توجیه اقتصادی بیاورد و مردم را در بخش خصوصی مشارکت دهد، چرا که هر چه تولید در کشور افزایش یابد و رقابت وجود داشته باشد، قطعا قیمت‌ها کاهش می‌یابد و در عین حال از طریق تولید می‌توانیم نیازهای کشور را تامین کنیم.

به گفته‌ی وی، باید ابتدا مشخص کنیم که چه کالاهایی مورد تقاضا است، تا روی آن سرمایه‌گذاری صورت گیرد، البته این امر باید کاملا تعریف شده و با نظارت دولت انجام شود.

فتحی‌پور، در این راستا ضرورت فعال سازی بخش خصوصی را یاد آور شد و گفت: در صورتی که مردم را در تولید کالاهای مورد نیاز مشارکت دهیم، هم مشکل اشتغال حل می‌شود و هم قیمت‌ها کنترل خواهد شد، بعلاوه مردم با علم به اینکه سرمایه‌های خود را در امنیت کامل به بخش سرمایه‌گذاری سپرده‌اند، این کار را انجام می‌دهند.

وی معتقد است که در این راستا دولت، اتاق‌های بازرگانی و تعاونی‌ها باید روشهایی را اتخاذ کنند تا اعتماد مردم را جهت سرمایه‌گذاری جلب کنند و تولید در کشور اتفاق بیافتد.

نسبت به احتمال هجوم نقدینگی به سمت کالاهای اساسی هشدار می‌دهم

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، در خصوص میزان سود سپرده‌های بانکی نیز گفت: نمی‌توانیم سود سپرده‌های مردم در بانک‌ها را کاهش دهیم، چون در این صورت نقدینگی به بازار هجوم می‌آورد و این امر ضمن آنکه باعث افزایش تورم و لطمه به تولید می‌شود، منابع بانک‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد، در عین حال این خطر وجود دارد که نقدینگی از سکه و ارز رو برگردانده و به سمت کالاهای اساسی در کشور سوق یابد که در این صورت اقتصاد کشور واقعا دچار آفت خواهد شد.

حذف سه صفر در کاهش تورم تاثیر ندارد

به گزارش ایسنا، فتحی‌پور در خصوص حذف سه یا چهارصفر از پول ملی، با تاکید به این که این کار باید به صورت کارشناسی انجام شود، گفت: هنوز هیچ برنامه‌ای در این رابطه به مجلس ارائه نشده و هیچ جلسه‌ای نیز در این خصوص برگزار نشده است.

به گفته‌ی وی، در این راستا باید هزینه‌های امحای اسکناس‌های موجود، تولید مجدد آنها، تاثیر این امر بر اقتصاد کشور و موضوع مهار تورم بررسی شود.

وی در این راستا با تاکید بر لزوم سیاست گذاری واحد گفت: نمی شود یک شبه در این خصوص تصمیم گرفت، باید دولت و مجلس موضوع را با بهره‌گیری از نظرات دانشگاهیان، اساتید، اقتصاد‌دانان و خبره‌های پولی و بانکی بررسی کنند و پس از رسیدن به نتیجه‌ مطلوب آن را در مرحله‌ی اجرا عملیاتی کنند.

وی اظهار امیدواری کرد که موضوع حذف صفرهای پول‌های ملی در اصلاح قانونی پولی و بانکی مورد رسیدگی قرار گرفته و به نتیجه برسد.

فتحی پور تاکید کرد: به اعتقاد من حذف صفر از پول ملی در کاهش تورم هیچ تاثیری نخواهد داشت.

لایحه اصلاح قانون مالیات زودتر به مجلس ارائه ‌شود

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به فرا رسیدن سالگرد اجرای طرح تحول اقتصادی این طرح را یکی از آرزوهای دیرینه‌ی ملت ایران دانست و گفت: اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها‌ یک کار انقلابی و جهاد اقتصادی بود که در کشور انجام شد، به طوری که شاهد هستیم در بحث مصرف انرژی پس از اجرای این طرح، از هدر رفت انرژی بسیار جلوگیری شده است.

وی با اشاره به اینکه در مصرف سوخت و حامل‌های انرژی در سال ۹۰ حدودا ۵ میلیارد دلار صرفه‌جویی شد، گفت: واردات حامل‌های انرژی در اثر اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها نزدیک به صفر رسیده است.

فتحی‌پور افزود: همچنین پس از اجرای این قانون، در بخش آرد و گندم در شهرستان‌های مرزی به میزان ۶۵ درصد کاهش مصرف داشته‌ایم، این درحالی است که این رقم در سراسر کشور به حدود ۲۶ درصد رسیده است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت:‌ قرار است دولت اصلاح قانون مالیات را تا چند ماه دیگر به مجلس هشتم ارائه کند.

وی اظهارامیدواری کرد که اگر دولت می‌خواهد چنین قانونی سریع‌تر تصویب شود، باید آن را زودتر ارائه کند تا تصویب آن به عمر مجلس هشتم برسد.

وی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را موجب بهبود وضعیت بسیاری از بخش‌ها دانست و گفت: البته در اجرا کاستی‌هایی نیز وجود دارد، به عنوان مثال طبق قانون قراربود از تولید حمایت شود و حتی در برخی موارد کمک‌های بلاعوض صورت گیرد.

به گفته وی، ‌قرار بود دربرخی موارد برای تولید تسهیلات ارزان‌ قیمت داده شود تا تولیدکنندگان بتوانند تکنولوژی‌های انرژی‌بر خود را اصلاح کنند.

وی با ابراز تاسف از اینکه به این بخش توجه خاصی نشده است، گفت: باید با ایجاد بسته‌های حمایتی از بنگاه‌های کوچک و بزرگ حمایت کنیم تا بتوانیم در نهایت پاسخ خوبی از اجرای این قانون داشته باشیم.

وی افزود: در بحث طرح تحول اقتصادی به عنوان یکی از تحولات هفت‌گانه ما قانون گمرکی را به تصویب رساندیم، البته قرار است دولت نیز اصلاح قانون مالیات را به صورت لایحه به مجلس ارائه کند.

وی با اشاره به تصویب لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کمیسیون متبوعش گفت: انتظار از دولت آن است که لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی را هر چه زودتر ارائه کند، چرا که تخلفات بانکی که در کشور انجام می‌شود مردم را دلسرد می‌کند و ما فقط با وجود چنین قانونی می‌توانیم خلاءهای موجود را رفع کنیم.

هنوز گزارشی از اجرای قانون هدفمندی، به مجلس داده نشده است

به گزارش ایسنا، وی از جمله معایب اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را کم‌توجهی به بخش تولید دانست و تاکید کرد: ‌این یک آسیب جدی برای تولید در کشور است، دولت باید توجه صددرصدی خود را به بخش تولید معطوف کند تا شاهد تعطیلی برخی تولیدی‌ها یا اخراج کارکنان آنها نباشیم.

وی تصریح کرد: طبق قانون قرار بود دولت گزارش عملکرد خود ازاجرای قانون هدفمندی را هر شش ماه یک بار به مجلس ارائه کند؛ این در حالی است که اکنون با گذشت یک سال از اجرای این قانون، هنوز هیچ گزارشی به مجلس ارائه نشده است.

فتحی‌پور در خصوص افزایش قیمت‌ها بر اساس قانون هدفمندی گفت: افزایش قیمت‌های برق، آب و گاز که در قبوض اعمال شده کمتر از پیش‌بینی‌های قانون بوده ولی در مورد بنزین به دلیل مصرف بی‌رویه‌ای که وجود داشت،اختیار قیمت در دست دولت بود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد که این قانون باید بدون کم و کاست اجرایی شود و چنانچه اجرای آن به طور یکسان و با آهنگ آرام پیش برود، نتایج خود را در عرض چندین سال نشان خواهد داد.

قانون هدفمندی یارانه‌ها فعلا نیاز به بازنگری ندارد

وی افزود: دولت باید اجرای این قانون را جدی بگیرد و کار اصلاح قیمت‌ها را تا پایان برنامه پنجم به اتمام رساند.

به گفته فتحی پور، باید اجرای این قانون به گونه‌ای مدیریت شود که هم دولت به منابع دست یابد، هم قانون به صورت کامل اجرا شود تا شاهد تعلل در اجرای قانون نباشیم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، در بیان لزوم بازنگری در قانون هدفمندی گفت: فعلا نباید در این قانون بازنگری انجام شود چرا که قانونی که به تصویب رسیده باید اجرا شود و برای اجرای صحیح آن باید چاره اندیشی و تلاش کرد.

لایحه تجارت به زودی نهایی می‌شود

وی درمورد لایحه تجارت که به دلیل ابعاد حقوقی، در حال بررسی در کمیسیون حقوقی وقضایی مجلس است، گفت: طبق اطلاعات من، این لایحه همین روزها نهایی خواهد شد و برای اجرای آزمایشی آن در صحن مجلس رای‌گیری خواهد شد.

به گزارش ایسنا، فتحی پور در بیان اولویت‌های بخش اقتصاد دربودجه ۹۱ بر لزوم حمایت از صنعت معدن تجارت،افزایش صادرات غیر نفتی،واقعی کردن قیمتهای نرخ ارز و توجه به پروژه‌های عمرانی‌ تاکید کرد.

در اظهار‌نظرات خود باید خویشتن‌داری کنیم

وی همچنین در مورد اظهار نظر نمایندگان در مباحث مختلف بویژه مسائل دیپلماتیک گفت: در شرایطی که ما نیازبه تعامل با دیگر کشورها داریم، باید در اظهارنظرهای خود به سیاست‌های کلی نظام به دقت توجه کنیم.

به گفته وی، برخی اظهار نظرات ممکن است کار را تباه کند لذا باید خویشتن‌داری کنیم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=23353

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر