2

ایران منتظر برداشتن گام اعتمادسازی از سوی گروه ۱+۵ است

  • کد خبر : 36774
  • ۱۹ تیر ۱۳۹۱ - ۲۱:۳۳

جمهوری اسلامی علاوه بر دادن اجازه برای بازرسی‌های مختلف، تمامی سوالات و ابهامات را به صورت شفاف پاسخ داده و همواره از پیشنهاد مذاکره استقبال کرده است

افق:(ofoghnews.ir) سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد که نظام جمهوری اسلامی در ادامه مذاکرات منتظر برداشتن گام اعتمادسازی از سوی گروه ۱+۵ است.

سیدحسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: تنها راه‌ حل پرونده هسته‌یی ایران، ادامه مذاکرات است از این رو ما هیچگاه به دنبال خط پایان مذاکرات نیستیم، البته در این راه فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نوبت گروه ۱+۵ برای برداشتن گام‌های اعتمادسازی است، گفت: جمهوری اسلامی علاوه بر دادن اجازه برای بازرسی‌های مختلف، تمامی سوالات و ابهامات را به صورت شفاف پاسخ داده و همواره از پیشنهاد مذاکره استقبال کرده است، از این رو اکنون ۱+۵ باید گام اعتمادسازی را بردارد.

وی ادامه داد: اینکه از یک طرف صحبت از مذاکره شود و از سوی دیگر تحریم‌ها افزایش یابد، رویکرد درستی نیست و نمی‌توان سیاست چماق و هویج و یک بام و دو هوا را در مورد پرونده ایران درست تلقی کرد، مطمئنا ملت ایران به این رویکردها اعتماد نمی‌کند از این رو گروه ۱+۵ باید در اولین گام برای ایجاد اعتماد، تحریم‌ها را حذف کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با بیان اینکه آمریکایی‌ها هیچگاه به دنبال به نتیجه رسیدن مذاکرات نبوده‌اند، گفت: هرگاه گروه ۱+۵ به نقطه قابل توافق با جمهوری اسلامی نزدیک می‌شد، آمریکایی‌ها با دخالت‌هایی در این رابطه به جنجال‌سازی، خبرسازی و حادثه‌آفرینی می‌پردازند که نمونه آن طرح ادعاهایی در مورد وجود اورانیوم ۲۷ درصد در فردو است.

نقوی‌حسینی افزود: آمریکایی‌ها همواره تلاش کرده‌اند تا با ایجاد دخالت‌ها و حادثه‌سازی‌هایی، مانع توافق گروه ۱+۵ با جمهوری اسلامی بشوند. در این نقش تفرقه‌انگیز هیچ تردیدی نیست ولی با این وجود ایران همواره بر ادامه مذاکرات اعتقاد داشته است چرا که این روند به نفع طرفین می‌باشد.

وی با تاکید به اینکه تنها راه‌ حل پروند هسته‌یی ایران، ادامه مذاکرات است، گفت: ایران هیچگاه به دنبال خط پایان مذاکرات نبوده البته اگر غربی‌ها به دنبال به پایان رسیدن مذاکرات باشند و نشان دهند که اهل منطق و گفت‌وگو نیستند موضوع دیگری است که مطمئنا تصمیمات لازم در این رابطه گرفته می‌شود ولی ما پای کار مذاکره هستیم و در خلال آن فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهیم.

نماینده مردم ورامین با بیان اینکه برای درک مسائل، مذاکرات باید ادامه پیدا کند، گفت: مذاکرات هسته‌یی ۱۰ سال است که به طول انجامیده چون این مذاکرات اختلاف بین دو کشور و یا اختلاف مرزی نیست که با توافقاتی به اتمام برسد، باید اینقدر مذاکرات ادامه پیدا کند تا دو طرف به هم نزدیک شده و با درک مسائل یکدیگر به توافق خوبی برسند.

نقوی‌حسینی، همچنین با اشاره به پیشنهادات پنج‌گانه جمهوری اسلامی ایران در دور سوم مذاکرات در مسکو، گفت: محورهای پنج‌گانه ایران به گروه ۱+۵ هیچ کمبود و کاستی ندارد، جمهوری اسلامی این بسته را در چارچوب مقررات بین‌المللی و منطق با قوانین ان‌.پی‌.تی تهیه کرده است که اولین محور آن، پذیرش حق مسلم جمهوری اسلامی از طرف گروه ۱+۵ است چرا که تا زمانی که این حق به رسمیت شناخته نشود، ادامه گفت‌وگوها معنایی ندارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: جمهوری اسلامی این بسته را در راستای اعتمادسازی ارائه کرده است که در آن تمامی موارد در مورد غنی‌سازی، درجه‌ غنی‌سازی و ذخیره‌سازی اورانیوم غنی شده مطرح شده است، همچنین در این بسته در خصوص مسائل دیگری شامل همکاری‌های بین‌المللی ایران با کشورهای دارای فناوری هسته‌یی،‌گفت‌وگو پیرامون مسائل غیرهسته‌یی در منطق خاورمیانه و مسائل دیگر تاکید شده است.

وی در عین حال تاکید کرد: اگر گروه ۱+۵ نتواند و نخواهد در رابطه با پیشنهادات پنج‌گانه ایران به توافق برسد، باید در روند دیدگاهش تجدیدنظر نماید چرا که ایران هیچ نقطه ضعفی ندارد که بخواهد مذاکرات را متوقف نماید و تمام فعالیت‌هایش را در چارچوب مقررات بین‌المللی انجام می‌دهد. ما همچنان بر گفت‌وگو و مذاکره اصرار داریم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=36774

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر