1

زمان آمدن بن سلمان به ایران از زبان خود او

  • کد خبر : 382137
  • ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۰

وزیر امور خارجه با اشاره به پذیرش دعوت به عمل آمده از ولی‌عهد عربستان برای سفر به تهران گفت: آقای محمد بن سلمان امروز اعلام کرد که در زمان مناسب به تهران سفر می‌کند.

زمان آمدن بن سلمان به ایران از زبان خود او

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (جمعه) ۲۷ مرداد ماه در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره سفرش به عربستان سعودی و رایزنی‌های انجام شده درباره ملاقاتش با محمد بن سلمان گفت: گفت‌وگو با ولی‌عهد عربستان بیش از ۹۰ دقیقه به طول انجامید و گفت‌وگوهای صریح، روشن و بدون پرده را انجام دادیم. دو طرف اتفاق نظر داشتیم که امنیت و توسعه پایدار در منطقه باید به همه منطقه اختصاص یابد ولذا ایده امنیت و توسعه برای همه مورد تأکید دو طرف بود.

*تنظیم سند بلندمدت همکاری‌های راهبردی دو کشور

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: آقای محمد بن سلمان هم معتقد بود ما هم درک می‌کنیم برای توسعه عربستان سعودی اگر امنیت و توسعه پایدار در سطح منطقه محقق شود، عربستان هم از این وضعیت نفع خواهد برد. دو طرف ظرفیت‌های خود را مورد توجه قرار دادیم و در این چارچوب آقای محمد بن سلمان به وزیر خارجه عربستان دستوراتی را داد که ما در چارچوب تنظیم سند بلندمدت همکاری‌های راهبردی دو کشور اقدامات اولیه‌ای را انجام دهیم تا در جریان سفر مقامات عالیرتبه دو کشور و هم در جریان سفر آقای محمد بن سلمان به ایران که در زمان مناسب خودش انجام خواهد شد، بتوانیم این سند را توسط مقامات عالی دو کشور به امضا برسانیم.

وی ادامه داد: ایده‌هایی را ولی‌عهد عربستان در خصوص بحث‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مطرح کرد و در این خصوص رایزنی‌هایی را داشتیم و فکر می‌کنم طرف سعودی در این سفر تلاش کرد نیت و اراده خودش را هم نشان دهد و بر این تأکید کند که عربستان سعودی نگاه متفاوت از گذشته دارد و آنها آمادگی دارند در یک صفحه و مسیر جدید روابط دوکشور رقم بخورد.

ین دیپلمات عالیرتبه ایرانی ادامه داد: ما بر همکاری‌های پایدار اقتصادی، تجاری و گردشگری و اقدامات عملی که برای مردم دوکشور ملموس باشد تأکید داشتیم. ولی‌عهد عربستان هم تأکید کرد که ما نیز در این چارچوب عمل خواهیم کرد از جمله اقدامات مقدماتی را باید داشته باشیم برای تنظیم اسناد پایه‌ای برای ازسرگیری پروازهای مستقیم بین دوکشور و نسبت به برگزاری حج عمره و اعزام ایرانیان به عمره اتفاق نظر وجود دارد و قرار است در آینده نزدیک مقامات حج و زیارت برای انعقاد قرارداد به عربستان سفر کنند.

وی اضافه کرد: در عین حال آمادگی خودمان را برای پذیرش گردشگران زیارتی و سیاحتی عربستان مثل گذشته به شهرهای ایران از طریق ازسرگیری پروازهای دو کشور مورد تأکید قرار دادیم.

دیدار عبداللهیان با بن سلمان چند ساعت طول کشید؟

*منطقه وارد صفحه جدیدی از همکاری‌های چندجانبه خواهد شد

امیرعبداللهیان همچنین گفت: برداشت من این است که منطقه وارد صفحه جدیدی از همکاری‌های چندجانبه خواهد شد و فرصت جدیدی است و درکی به وجود آمده که منطقه با نگاه به امنیت درونزا و بدون تکیه بر بیگانگان می‌تواند در مسیر توسعه برای همه گام بردارد و همه طرف‌ها در منطقه از مزایای این رویکرد جدید استفاده کنند.

وی گفت: ما در دولت آقای رئیسی با نگاه به اولویت در همکاری با همسایگان این نگاه و سیاست خود را با گام‌های نیرومندتر ادامه می‌دهیم و امیدواریم شاهد منطقه‌ای امن، باثبات و دارای توسعه پایدار باشیم.

* دعوت از محمد بن سلمان برای سفر به تهران و پذیرش این دعوت

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: آقای ملک سلمان از آقای رئیسی برای سفر به عربستان دعوت کردند. آقای رئیسی دعوت را پذیرفتند و گفتند که در زمان مناسب این سفر انجام خواهد شد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران هم از آقای محمد بن سلمان دعوت کرده است که ایشان امروز گفتند که این دعوت را پذیرفتم و برنامه ریزی می‌کنم در زمان مناسب به تهران سفر کنم.

وزیر خارجه همچنین گفت که روز پنجشنبه در ریاض با فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان گفت‌وگوهای متنوعی داشته است و افزود: تمرکز گفت‌وگوهای ما بیشتر بر مناسبات دوجانبه اختصاص داشت و اتفاق نظر داریم که باید همکاری‌های همه جانبه پایداری بین دو کشور شکل بگیرد. در این چارچوب توافق کردیم که چگونه می‌توانیم همکاری‌های نیرومندتری را در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، گردشگری و علمی و فناوری در دو بخش خصوصی و دولتی داشته باشیم. برخی از موضوعات مورد علاقه منطقه‌ای و بین‌المللی نیز مورد گفت‌وگو و توجه قرار گرفت.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره بازدید از اماکن دیپلماتیک ایران در عربستان سعودی هم بیان کرد: اتفاقی که در سه ماه گذشته برداشته شد و در جریان این سفر، من و هیأت همراه با حضور در سفارت ایران در ریاض و همچنین سرکنسولگری ایران و نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان همکاری اسلامی در جده از نزدیک شاهد روند ازسرگیری رسمی فعالیت‌ دیپلمات‌های کشورمان در ریاض و جده باشیم.

این دیپلمات عالیرتبه ایرانی گفت: همین اقدام در خصوص دیپلمات‌های عربستان سعودی در تهران و مشهد انجام شده است. آنها مستقر هستند و طی روزهای آینده سفرای دو کشور در پایتخت‌ها مستقر خواهند شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین خاطرنشان کرد: تأکید من و وزیر امور خارجه عربستان برای برگزاری نشست‌های اقتصادی و تجاری بین تجار و بازرگانان دو کشور در تهران، ریاض، جده و سایر استان‌های مورد نظر در ایران هم از جمله توافقاتی بود که در راستای روابط اقتصادی و تجاری پایدار مورد توجه ما قرار داشت.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=382137

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر