امروز شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با افت بیش از ۱۶ هزار و ۸۰۰ واحدی کار را به پایان برد تا تمام گروه‌های فعال در بازار سرمایه رخ منفی به خود بگیرند.

 به جز تک نمادهایی همچون نماد سصفها، سدبیر، ولغدر و نماد حتاید بیش از ۸۰ درصدی نمادهای بورسی و فرابورسی رخ منفی را به خود گرفتند و حقیقی‌ها به طور خالص نزدیک به ۴۳۵ میلیارد تومان پول از بازار بورس تهران پول خارج کردند و بانک ملت فملی و نماد شپنا به ترتیب با ۳۲، ۳۱ و ۲۹ میلیارد تومان بیشترین خروج پول در روز جاری را به نام خود ثبت کرده‌اند.

 نمادهای شپنا، شبندر، شتران، اخابر به همراه نمادهای فارس خودرو و نماد بانک تجارت بیشترین تأثیر منفی را روی بازار روز جاری داشتند.

 این افت در بازار سرمایه در حالی رخ داد که است که آیین افتتاحیه «بازار توافقی فرابورس ایران» با حضور مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و محمدعلی شیرازی، مدیرعامل فرابورس ایران امروز برگزار شد.

مجید عشقی، در مراسم افتتاحیه بازار توافقی گفت: یکی از ایرادات بازار پایه این بود که این بازار برای شرکت‌های پذیرفته شده و نشده تفاوتی ایجاد نمی‌کرد و این ریسک زیادی برای سهام‌داران به وجود می‌آورد. تجربه‌های بین‌المللی هم‌نشان می‌داد مشابه بازار پایه وجود ندارد. پیام ما در بازار توافقی این است که تفاوت‌های محسوس بین شرکت‌های پذیرش‌شده و پذیرش‌نشده در روند معاملات وجود داشته باشد. از نظر دامنه نوسان و حجم مبنا شرایط سخت‌تر نسبت به سایر بازارها است. سهام‌داران برای ورود به این بازار باید بیانیه ریسک را امضا کنند. برداشت ما این است که سهام‌داران حرفه‌ای‌تری در آنجا سرمایه‌گذاری می‌کنند.

 همچنین قرار است که شرکت‌هایی که الان در بازار پایه هستند به بازارهای بالاتر یا به بازار توافقی منتقل شوند.

 از سویی خبرگزاری فارس نوشت که یک کانال تلویزیون رژیم صهیونیستی، حمله موشکی صبح امروز مقاومت فلسطین را از سال ۲۰۰۸ بی‌سابقه و از شدیدترین موشک‌باران‌ها توصیف کرده است.

 از سویی هم قیمت دلار در بازار آزاد -اصطلاحاً تلگرامی- دوباره اعداد و ارقام بالای ۵۰ هزار تومان را به خود دید.

 عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نیز در خصوص بازنگری قیمت شکر این طور عنوان کرده است که دولت به شکر یارانه داده، اما این یارانه به جای مردم کشور ما، به جیب قاچاقچیان و دلالان رفته و در آخر موجبات رونق سفره شهروندان کشورهای همسایه را فراهم کرده است.

 بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

 شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در کنار افت امروز با کاهش ارزش معاملاتی هم مواجه شد. روزنامه دنیای اقتصاد معتقد است که فشار نرخ بهره، کامودیتی‌ها را ارزان کرد، این روزنامه عنوان کرده است که فدرال رزرو ایالات متحده به دلیل خطرات تورمی، نرخ‌های بهره را برای مدت طولانی بالا نگه داشته که این موضوع موجب کاهش تقاضا در بازارهای کالایی شده و پیشی گرفتن میزان عرضه از تقاضا افت قیمت کامودیتی‌ها را در پی داشته است.

 اما از منظر تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به مرزهای حساسی رسیده است. سطوح و محدوده‌های حمایتی که چند مدتی است تکنیکالیست‌ها از آن به عنوان سطوح حمایتی یاد می‌کنند در این روزها مورد تهدید قرار گرفته است و ممکن است در صورت ادامه‌دار بودن روند منفی این روزها این سطوح از بین برود. میانگین ۵۵ روزه شاخص کل، خط روند صعودی ایجاد شده در سال جاری به همراه محدوده حمایتی (مقاومتی مرداد ماه سال ۱۳۹۹) از جمله محدوده‌هایی است که تکنیکالیست‌ها به آن اشاره داشتند. از سویی محدوده میانگین ۵۵ روزه شاخص کل هم می‌تواند به عنوان سطح حمایتی دیگری در شاخص باشد که البته در صورت از دست رفتن این سطح از حمایت کار برای نیمه دوم سال ۱۴۰۲ بازار سرمایه بسیار سخت‌تر خواهد شد.

کل