3

معبد غار دامبولا کندی: شاهکاری از معماری در سریلانکا

  • کد خبر : 384687
  • ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰

قدمت معبد غار دامبولا کنید و سایر غارهای دامبولا به قرن اول پیش از میلاد برمی‌گردد. مردمان بودایی در آن زمان یک غار را برش دادند تا یک صومعه بسازند. این غارها طبیعی نیستند و همهٔ آن ها به وسیلهٔ دست برش خورده ‌اند!

در صورتی که قصد سفر به سریلانکا را دارید، حتما باید به معبد غار دامبولا کندی که با نام غارهای صخره‌ ای دامبولا هم شناخته می‌ شود سر بزنید. جذاب ‌ترین جاذبهٔ دامبولا در سریلانکا، بدون شک غارهای دامبولا هستند. این غارها به طور همزمان اهمیت مذهبی و تاریخی دارند، اما گردشگران بیشتر برای دیدن محیط منحصر بفرد آن ها، به دیدن این غارها می ‌آیند.

والاگامبا (یکی از پادشاهان شهر باستانی آنوراداپورا) هنگامی که هندوها در حمله خود به سریلانکا به دنبال او بودند، به دنبال پناهی برای خود در این معبد به دامبولا رفت. گفته می‌ شود او پانزده سال در اینجا زندگی کرد و پس از آن به تاج و تخت خود در پادشاهی آنوراداپورا بازگشت. بعد از بازگشت به آنوراداپورا، والاگامبا قصد داشت تا از مردمان دامبولا به خاطر کمک شان آنها قدردانی کند. بنابراین، غارهای صخره ‌ای را برای نشان دادن سپاس خود بزرگ تر کرد. از آن زمان به بعد، بسیاری از پادشاهان دیگر نیز به غارها افزوده ‌اند و آن ها را به تماشایی ترین شکل ممکن تبدیل کرده ‌اند.

در سال ۱۱۹۰ میلادی، ۷۰ تندیس بودا اینجا ساخته شد و در قرن هجدهم، غارها نقاشی شدند. این همه تاریخچه، معبد غار دامبولا کندی را به یک مکان مذهبی و تاریخی مهم تبدیل کرده است. در واقع، در سال ۱۹۹۲ غارهای دامبولا به عنوان یک میراث جهانی یونسکو اعلام شدند – که تنها یکی از هشت میراث جهانی در سریلانکا است!

غارهای دامبولا در شهر دامبولا قرار دارند. دامبولا در فاصله ۱۶۰ کیلومتری از کلمبو، ۱۰۵ کیلومتری از ترینکومالی و ۷۳ کیلومتری از کندی واقع شده است.

معبد غاز دامبولا کندی روی یک صخرهٔ بزرگ قرار دارند که باید به بالای آن بروید. این مسیر حدود ۲۰ دقیقه طول می ‌کشد و شامل صعود از پله ‌های متعدد است.

جاذبه ‌های اصلی شهر دامبولا، علاوه بر بزرگ ترین و بهترین معابد غاری سریلانکا، شامل ورزشگاه بین ‌المللی رانگیری دامبولا است که به دلیل ساخت آن در ۱۶۷ روز معروف است. این شهر همچنین به داشتن بزرگ ترین رشته کوه کوارتز در جنوب آسیا و نمال اویانا مفتخر است.

محل دفن ایبانکاتوا در نزدیکی مجموعه ‌های معبد غاری دامبولا کندی نشانگر آخرین مکان باستان‌ شناسی با اهمیت تاریخی قابل توجهی است که در دامبولا پیدا شده است. این مکان در فاصله سه کیلومتری از غارها قرار دارد و شواهدی از وجود تمدن‌ های بومی قبل از ورود تأثیرات هندی به این کشور را ارائه می‌ دهد. شواهدی از سکونت انسان ها از قرن هفتم تا سوم پیش از میلاد اینجا وجود دارد. مجسمه ‌ها و نقاشی‌های موجود در این غارها به قرن اول پیش از میلاد برمی‌گردند. این نقاشی‌ ها و مجسم ه‌ها در قرن‌ های یازدهم، دوازدهم و هجدهم میلادی تعمیر و بازسازی شده‌ اند.

معرفی ۵ غار معبد دامبولا کندی

پنج غاری که به اتاق های مقدس تبدیل شده ‌اند، معبد غار دامبولا کندی را تشکیل می ‌دهند. این غارها در پایه یک صخره به ارتفاع ۱۵۰ متر در دوره ‌های انوراداپورا (از قرن اول قبل از میلاد تا ۹۹۳ میلادی) و پولوناروا (از ۱۰۷۳ تا ۱۲۵۰) ساخته شده‌ اند و بهترین نمونه از معابد غاری موجود در سریلانکا هستند.

پیروان و بازدیدکنندگان از طریق شیب ملایم صخره دامبولا به غارها دسترسی پیدا می‌ کنند و این مسیر یک منظره پانورامایی از مناطق اطراف، که شامل قلعه صخره ‌ای سیگیریا، که ۱۹ کیلومتر دورتر قرار دارد را ارائه می ‌دهد. غروب آفتاب باعث می ‌شود که صدها پرنده‌ شتابان به ورودی غار بیایند. بزرگ ترین غار حدود پنجاه و دو متر از شرق به غرب، بیست و سه متر از ورودی تا عقب و هفت متر از بالاترین نقطه خود فضا دارد.

غار پادشاه الهی (Cave of the Divine King)

اولین غار، به نام دواراجا لنا (لنا به معنای “غار” در زبان سینهالی است) یا “غار پادشاه الهی”، شرح تأسیس صومعه را در یک سنگ نگاره بر روی ورودی غار ثبت کرده است. این غار که توسط تمثال چهارده متری بودا احاطه شده، از صخره بریده شده است. این غار در طول تاریخ خود چندین بار رنگ آمیزی شده و احتمالاً در قرن بیستم برای آخرین بار رنگ آمیزی شده است.

غار پادشاهان بزرگ (Cave of the Great Kings)

در غار دوم و بزرگ‌ تر، علاوه بر شانزده مجسمه‌ نشسته و چهل مجسمه‌ ایستاده‌ بودا، خدایان سامان و ویشنو که زائران اغلب آن ها را با گلدان‌ های گل تزیین می ‌کنند، قرار دارند. همچنین مجسمه ‌های پادشاه وتاگامانی و پادشاه نیسانکا مالا نیز در این معبد غار دامبولا کندی قرار دارند. پادشاه وتاگامانی برای احترام به معبد در قرن اول پیش از میلاد و پادشاه نیسانکا مالا برای طلایکاری پنجاه مجسمه در قرن دوازدهم به‌ عنوان اشاره ‌ای در نزدیکی ورودی معبد ایستاده‌ اند. این غار به‌درستی به نام ماهاراجا لنا یا “غار پادشاهان بزرگ” نامیده شده است.

تصاویر چوبی بودیساتواهای مایتریا و آوالوکیتشوارا یا ناتا همراه با مجسمه‌ بودا که در صخره حک شده، در طرف چپ اتاق قرار دارند. یک چشمه که قدرت بهبود بیماری ها را دارد، از یک شکاف در سقف بیرون  می ریزد. نقاشی ‌های قیمتی در سقف غار که به قرن هجدهم برمی‌گردند، صحنه‌هایی از زندگی بودا را از خواب ماهامایا تا تجربه شیطان مارا تصویر می‌ کنند. تصاویر دیگر به رویدادهای مهم تاریخ کشور مربوط هستند.

معبد بزرگ جدید (Great New Monastery)

غار سوم، ماها آلوت ویهارا یا “معبد بزرگ جدید”، در طول سلطنت پادشاه کیرتی سری راجاسینه (۱۷۴۷-۱۷۸۲)، با سبک نقاشی سقف و دیوار کندی آراسته شد. علاوه بر پنجاه مجسمه بودا‌ در این معبد غار دامبولا کندی، یک مجسمه‌ پادشاه نیز در این غار قرار دارد.

چهارمین و پنجمین غار دامبولا کندی

غارهای کوچک چهارم و پنجم مربوط به دوره ه‌ای بعدی تاریخ می‌ باشند. نقاشی ‌ها و مجسمه ‌ها در این غارها کیفیت  پایین‌ تری دارند. یک مجمسمه ویشنو، بین غار اول و دوم، تعداد زیادی پرستشگر را اینجا به خود جذب می ‌کند.

مجسمه‌ های غار دامبولا کندی

در اتاق ‌های معابد، مجموعه ‌ای شامل صد و پنجاه مجسمهٔ بودایی و تاریخ کشور قرار دارد. این مجسمه ‌ها و نقاشی ‌ها نمایندهٔ اقوام مختلف در هنر مجسمه ‌سازی و هنر سینهالی هستند. مجسمه ‌های بودا در اندازه های متفاوتی ساخته شده و بزرگ ترین آن ها پانزده متر طول دارد. یکی از غارها بیش از ۱۵۰۰ نقاشی از بودا را روی سقف جای قرار داده است!

جدول زمانی غارها

  • قرن هفتم تا سوم پیش از میلاد: ساکنان اولیه
  • قرن اول پیش از میلاد: نقاشی‌ ها و مجسمه ‌ها
  • قرن پنجم میلادی: بنای استوپا
  • قرن دوازدهم میلادی: تکمیل مجسمه‌ هایی از خدایان هندو
  • قرن هجدهم میلادی: تکمیل تقریبی ساختار غار و معبد
  • قرن نوزدهم میلادی: اضافه شدن یک غار اضافی و برخی نقاشی ‌ها
  • قرن بیستم میلادی: بازسازی توسط یونسکو

بلیت ورود به غارهای دامبولا را از کجا بخریم؟

در دامبولا، می ‌توانید از دو مکان به معبد غار دامبولا کندی بروید. مسیر اول از جایگاه مجسمه طلایی بودا و موزه بودایسم شروع می ‌شود. پیشنهاد می کنیم این مسیر را  برای رفتن به غارها انتخاب نکنید!

زیرا در بالای پله ها جایی برای خرید بلیت وجود ندارد. این بدان معنی است که شما باید به غارها بروید، سپس از طریق راه دیگر به پایین بیایید تا بلیت ورود را خریداری کنید و سپس دوباره به بالا بروید.

برای خرید بلیت ورود به معبد غار دامبولا کندی به درگاه ورودی پارکینگ در جاده کلمبو/کندی بروید. بیشتر رانندگان توک ‌توک یا تاکسی این مسیر را بلندند. غرفهٔ بلیت درست بالای پله ‌هایی نزدیک پارکینگ قرار دارد. اینجا باید توقف کنید و بلیت ورود خودتان را قبل از ادامه راه به سمت غارها، خریداری کنید.

زمان مناسب برای بازدید از غارهای معبد دامبولا

حتما  قبل از غروب آفتاب به این معبدها سر بزنید. در این صروت چشم انداز فوق العاده ای را هنگام غروب آفتاب خواهید داشت که تجربه کلی بازدید از معبد غار دامبولا کنید را بهتر می کند.

داخل غارهای معبد دامبولا چه بپوشیم؟

قوانین پوشش برای ورود به معابد سختگیرانه است. مطمئن شوید که کفش و کلاه خودتان را  در می آورید. زانوها و شانه های شما باید پوشیده باشند.

این قانون برای هر دو نفر مرد و زن اعمال می شود و اگر به درستی لباس نپوشیدید، مامورین امنیت از ورود شما ممانعت خواهند کرد. در ورودی یک قفسه کوچک برای قرار دادن کفش هایت ان وجود دارد. در غیر این صورت، می توانید آن ها را در درب رها کنید، اما میمون ها گاهی اوقات کفش ها را می دزدند، بنابراین مراقب باشید.

چقدر زمان برای بازدید از غار نیاز داریم؟

حدود ۱ ساعت برای بازدید از غارها نیاز دارید. اگر به معابد علاقه مند هستید، تا ۲ ساعت زمان در نظر بگیرید.

دلایل بازدید از معبد غار دامبولا کندی

اما چه عواملی بازدید از معبد غار دامبولا کنید و سایر غارهای مجموعه را تا این حد جذاب می کند؟ در ادامه به این سوال پاسخ می دهیم.

غارها روی یک صخره به ارتفاع ۱۶۰ متر واقع شده‌ اند

تصور اینکه راهبانی در گذشته در اینجا زندگی می ‌کردند و غارها در واقع با دست برش داده شده اند، بسیار شگفت‌ا نگیز است. نمی‌ توان تصور کرد چه قدر زحمت برای برش غارهای چندین متری در این صخره ‌های سخت صورت گرفته است!

معبد غار دامبولا کندی در ارتفاع ۱۶۰ متری از زمین واقع شده‌ است! بنابراین، چشم اندازهایی که از غارها قابل دیدن است، بسیار زیبا است. بازدید در زمان غروب آفتاب، انتخابی بسیار مناسب برای بازدید است. در واقع، اینجا یکی از زیباترین منظره های سریلانکا را به گردشگران ارائه می دهد.

نقاشی‌ های غارها جزئیات زیبا و دقیقی دارند

هنگام پیمودن غارها، نمی‌  توان باور کرد که چطور این همه نقاشی های زیبا‌ دیوارها و سقف غارها را پوشانده‌ اند. صدها تصویر از بودا روی دیوارها و سقف نقاشی شده‌اند که مطمئنا تکمیل شان زمان زیادی برده است.

عکاس :  زهرا شکری

خبرنگار: وصی اله محمودی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=384687

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر