3

سردرگمی مراجع قانونی آمریکا در رسیدگی به پرونده متجاوزان جنسی

  • کد خبر : 6026
  • ۲۷ تیر ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۲

به گزارش خبرنگار دیپلماسی عمومی و جنگ نرم خبرگزاری فارس، “سارا شلتزر ” در مقاله‌ای در پایگاه خبری “آلترنت ” نوشت: جنگ برپا شده علیه زنان با حمایت مالی حزب جمهوریخواه، طبقه متوسط کارگر و خانواده های فقیر، با تمام نیرو و بطور پیوسته از جایگاه زنان در جامعه آمریکا می‌کاهد و واضح است که […]

به گزارش خبرنگار دیپلماسی عمومی و جنگ نرم خبرگزاری فارس، “سارا شلتزر ” در مقاله‌ای در پایگاه خبری “آلترنت ” نوشت: جنگ برپا شده علیه زنان با حمایت مالی حزب جمهوریخواه، طبقه متوسط کارگر و خانواده های فقیر، با تمام نیرو و بطور پیوسته از جایگاه زنان در جامعه آمریکا می‌کاهد و واضح است که ما برای رسیدن به برابری همه جانبه راه طولانی در پیش داریم. اما اخیراً یک گزارش جدید با ارائه آمارهای تعجب آور، این عدم تعادل را پررنگ‌تر می‌کند که به شرح زیر است.

این یک واقعیت بدیهی است که یک زن نمی‌تواند بدون برخورداری از حق سقط جنین، توانایی جلوگیری از تجاوز جنسی و یا تعقیب قانونی آن، و یا توانایی پشتیبانی از خانواده، یک انسان کامل و یک شهروند با حقوق کامل شهروندی محسوب گردد.

* میان دستمزدهای پرداختی به زنان و مردان آمریکایی شکاف بزرگی وجود دارد

_آیا می‌دانستید که از دید ۱۶ درصد آمریکایی‌ها، در ضرب و شتم یک زن توسط همسرش مشکلی وجود ندارد؟
_ آیا می دانستید که همچنان شکاف بزرگی میان دستمزد پرداختی به زنان سیاه‌پوست و لاتین در مقایسه با دستمزد پرداختی به مردان سفید‌پوست وجود دارد؟
_ آیا می‌دانستید تا همین اواخر، زنان سرخ‌پوست تقریبا این امکان را نداشتند تا علیه تجاوز به عنف، در مواردی که تجاوز در زمین‌های اختصاصی سرخ‌پوستان صورت گرفته‌ باشد، اقامه دعوی کنند؟
_آیا این واقعیت را می دانستید که آمریکا بدون استثناء و به ‌طور قطع بدترین کشور “توسعه یافته ” از نظر دادن مرخصی به والدین است؟

* آمریکا سرزمین فرصت‌ها برای زنان نیست

به لطف گزارش “پیشرفت زنان در جهان ” که اخیرا در سطح جهانی منتشر شده است و به میزان دسترسی زنان به عدالت در سراسر جهان می‌پردازد، این فهرست همچنان ادامه دارد. این گزارش توسط یک گروه جدید فعال به نام “زنان سازمان ملل ” تهیه شده است. این گروه که توسط “میشله باشله “، رئیس جمهور اسبق شیلی هدایت می‌شود، بطور امیدوارکننده‌ای در نقش یک نیروی جدید در حال شکل گیری برای تسریع در ایجاد برابری جنسیتی در جهان عمل می‌کند.
این گروه در مورد تمام مناطق جهان اطلاعات منحصر به فردی منتشر کرده‌ است و صفحه مربوط به آمریکای شمالی آن، آمار شگفت آور و نگران‌کننده‌ای درباره وضعیت کلی ما را در شرایط کنونی ارائه می کند. مهمتر از همه اینکه آمار ارائه شده این حقیقت را آشکار می‌کند که آمریکا در مقایسه با سایر نقاط جهان, برای زنان سرزمین فرصت‌ها نیست، بلکه با مشکلات عمده خود گریبانگیر است.

“فلاویا زدان ” در سایت “تایگر بیت داون ” نوشته است : “من فکر می‌کنم این گزارش، در نشان دادن نابرابری‌ها و بی عدالتی‌ها به عنوان مشکلات جهانی و اینکه هر منطقه با توجه به واقعیت‌های اجتماعی- سیاسی و فرهنگی، مشکلات خاص خود را دارد، به خوبی عمل کرده است و هیچ منطقه‌ای در جهان بدون مشکلات جدی وجود ندارد.
زدان همچنین نوشته است: آمار مربوط به ناهنجاریهای جنسی در این گزارش قید نشده که این امر با توجه به ارتباط پیوسته و نزدیک این مشکلات با جنسیت، نژاد و اختلاف طبقاتی مایه تاسف است. این در حالیست که سقط جنین و مسائل مربوط به سلامت باروری نیز در گزارش مربوط به آمریکا مطرح نشده است.

* پنج مورد از حقایق تکان‌دهنده و ناخوشایند درباره تبعیض نژادی اعمال شده علیه زنان آمریکایی

۱_ خشونت پیوسته: این نابرابری فراگیر بسیار فراتر از اختلاف دستمزدها بوده و امنیت فیزیکی و قانونی زنان رنگین‌پوست و در واقع همه زنان را تهدید می‌کند. برای مثال، پرونده “دومینیک استراوس کان ” نشان می‌دهد که چگونه گرایش‌های اقتصادی، نژادی و جنسی می‌توانند جریان دادخواهی یک پرونده تجاوز به عنف و خشونت‌های خانوادگی را تحت تاثیر قرار دهند. آمار تهیه شده توسط “زنان سازمان ملل متحد ” بر چگونگی واکنش مطبوعات به این پرونده بحث برانگیز صحه می‌گذارد: “مدارک و شواهد نشان می‌دهد که در اکثر موارد، اعضای هیئت منصفه آمریکا، اعتبار زنان لاتین و آفریقایی تبار را در پرونده‌های تجاوز جنسی زیر سوال می‌برند “.
یکی از تکان دهنده‌ترین آمارها در این گزارش نشان‌ می‌دهد که حتی در پاره‌ای از مواقع خشونت جنسی در چارچوب ازدواج مورد پذیرش عمومی قرار می‌گیرد به طوریکه ۱۶ درصد از زنان و مردان آمریکایی توافق دارند که ضرب و شتم زن توسط همسرانشان در بعضی مواقع قابل توجیه است.
مطمئنا ۱۶ درصد رقم پائینی برای نشان‌ دادن حاشیه فرهنگ دیوانه آمریکایی است، اما این واقعیت که این دسته از پاسخ دهندگان به میل خود به این نکته اعتراف می‌کنند قطعا واقعیت نگران‌کننده‌ای را آشکار می‌کند و علت گسترده ‌بودن خشونت علیه زنان را نشان می‌دهد. آمار نشان می‌دهد که ۲۲ درصد زنان خشونت فیزیکی را تجربه کرده‌اند و ۸ درصد آنها در طول عمر خود قربانی خشونت‌های جنسی بوده‌اند.

*سردرگمی مراجع قانونی آمریکا در رسیدگی به پرونده متجاوزان جنسی

یک نکته دیگر در این آمار که ممکن است کمتر شناخته شده باشد، مسئله تجاوز علیه زنان بومی آمریکا است که به‌ طور تعجب آوری بالاست. بر طبق آمار، احتمال تجاوز به زنان بومی بیش از دو برابر احتمال تجاوز به سایر زنان است. یکی از مسائلی که باعث پیچیدگی مشکل می‌گردد، سردرگمی در مورد صلاحیت قضایی است: “افراد غیر بومی که مرتکب تجاوز جنسی به زنان بومی در زمین‌های اختصاصی سرخ‌پوستان می‌گردند، بدلیل سردرگمی مراجع قانونی در مورد صلاحیت قضایی دادگاه‌ها اغلب بدون مجازات رها می‌شوند. ” بر طبق گزارش “زنان مترقی “، به نظر می‌رسد که این آشفتگی و سردرگمی مراجع قانونی، منجر به افزایش تجاوز جنسی علیه زنان بومی آمریکا شده باشد و به عبارت دیگر نوعی فرهنگ معافیت از مجازات را به وجود آورده است.

*زنان آمریکایی در مقایسه با مردان این کشور دستمزد کمتری دریافت می‌کنند

۲- شکاف مداوم دستمزدها: برطبق آمار جدید ارائه شده از سوی “زنان سازمان ملل “، شکاف جنسیتی دستمزد در آمریکا ۲۳ درصد و در مورد زنان آفریقایی و لاتین تبار این شکاف به مراتب بزرگتر و به ترتیب به ‌طور متوسط ۳۹ و ۴۸ درصد کمتر از مردان سفید پوست است.
با اضافه نمودن مواردی از قبیل ( محروم شدن کارگران خدمات عمومی از منافع و حقوق خود در مورد مذاکره با کارفرمایان، اخراج و نرخ بیکاری رو به رشد در آمریکا) به این آمار، به یک سطح مبهوت کننده از طبقه‌بندی نژادی و جنسیتی دست می‌یابیم.

*حضور کمرنگ زنان در نظام قضایی

۳- حضور کمرنگ در نظام قضایی: یکی از موانع زنان برای اجرای یک برنامه عادلانه در نظام حقوقی، عدم حضور آنها در سلسله مراتب نظام حقوقی است. در حالی که حضور سه قاضی زن در دادگاه عالی قطعا یک گام مثبت است، حتی پس از این گام بلند میزان حضور زنان در سیستم قضایی به صورت نامتناسبی ناچیز است.
حضور زنان بعنوان دادستان، قضات و افسران پلیس در سراسر شمال آمریکا کم است. آمار ذکر شده توسط “زنان سازمان ملل ” اطلاعات بدست آمده از ۴۰ کشورهای جهان را که زنها در نیروی پلیس آنها حضور دارند، نشان‌دهنده افزایش گزارش‌های مربوط به تجاوز جنسی در این کشورها است.

* آمریکا یکی از بالاترین آمار زنان زندانی در جهان را دارد

۴- زندانهای شلوغ: مطابق آمار ارایه شده از سوی گروه “زنان سازمان ملل ” واقعیت کمتر شناخته‌ شده در مورد زندان‌های آمریکا این است که آمریکا یکی از بالاترین آمار زنان زندانی در جهان را دارد. دردناک‌تر اینکه زنان زندانی نوعا جوان هستند و از سطح آموزشی پایینی برخوردارند و دارای فرزندان تحت تکفل هستند. بسیاری از آنها سابقه استفاده از مواد مخدر دارند و قربانی خشونت نیز بوده اند و اغلب این زن‌ها و نه سیستم‌های زندانی، هستند که نیاز به کمک و حمایت بیشتر دارند.

*زنان آمریکایی در دوران مرخصی زایمان خود حقوقی دریافت نمی‌کنند

۵- مرخصی اسف‌بار زایمان: آمریکا بطور قطع تنها کشور توسعه یافته در کل جهان است که مرخصی با حقوق زایمان ارائه نمی‌دهد. این در حالیست که تحت قانون استخدام فدرال، مرخصی زایمان الزامی است اما پرداخت حقوق الزامی نیست.

در ادامه این گزارش که آمار بشدت ناامیدکننده‌ای را درباره تبعیض نژادی و خشونت علیه زنان در آمریکا ارائه می‌دهد، چند نمونه آمار امیدوارکننده نیز درباره بهبود نگرش به جایگاه زنان آمریکایی به چشم می‌خورد که به شرح زیر است؛

* تحقیقات نشان می‌دهد از زمان تصویب “قانون خشونت علیه زنان ” موسوم به (VAWA) در سال ۱۹۹۴ میلادی در آمریکا، آمار اعمال خشونت غیرکشنده به زنان آمریکایی، ۴۹ درصد کاهش‌ داشته است.
* بین سال های ۱۹۹۷ و ۲۰۱۰ میلادی، نسبت حضور زنان در کنگره آمریکا از ۱۱ درصد به ۱۷ درصد رسیده است و یک سوم وزرای آمریکا، (تقریبا دوبرابر میانگین جهانی)، را زنان تشکیل می‌دهند.

این گامهای هرچند کوچک نشان‌دهنده این مدعا هستند که پیشرفت نگرش به جایگاه زن و دوری از اعمال تبعیض نژادی علیه زنان در آمریکا امکان پذیر است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=6026

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر