1

اصل ولایت مورد قبول همه فقهاست

  • کد خبر : 12678
  • ۱۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۳

آیت‌الله محمد‌رضا مهدوی‌کنی صبح امروز سه‌شنبه در دهمین دهمین اجلاس رسمی دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری طی سخنانی اظهار داشت: محورهای بحث بنده مربوط به مباحث داخلی و خارجی می‌شود. رئیس مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: نکته اساسی این است که مجلس خبرگان نشانه‌ای از نظام ولایی و اسلامی به نام جمهوری اسلامی ایران است […]

آیت‌الله محمد‌رضا مهدوی‌کنی صبح امروز سه‌شنبه در دهمین دهمین اجلاس رسمی دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری طی سخنانی اظهار داشت: محورهای بحث بنده مربوط به مباحث داخلی و خارجی می‌شود. رئیس مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: نکته اساسی این است که مجلس خبرگان نشانه‌ای از نظام ولایی و اسلامی به نام جمهوری اسلامی ایران است که در عصر ما این نظام با فداکاری‌ها هدایت و مبارزات امام (ره) در سال ۱۳۴۲ با پشتیبانی ملت ایران شروع شد.

وی ادامه داد: پس از چند سال مبارزه مسالمت‌آمیز اما مداوم و جدی در برابر طاغوت، ‌رهنمودهای امام راحل موجب شد تا انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۷ به پیروزی برسد.

آیت‌الله مهدوی‌کنی با تاکید بر اینکه اصل اساسی نظام جمهوری اسلامی که امام (ره) آن را بنیان نهادند، ولایت فقیه است، یادآور شد: اصل ولایت مورد قبول همه فقهاست چرا‌که بدون آن نظام اسلامی برقرار نمی‌شود. حتی آنهایی که خارج از کشور هستند، اگر مسلمان و شیعه باشند، حتما باید با ولایت ارتباط داشته باشند تا بتوانند زندگی مشروعی را دنبال کنند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری امتیاز امام (ره) را در تشکیل نظام اسلامی بر پایه ولایت فقیه دانست و اظهار داشت: ایشان ولایت را به صورت ساختاری قابل قبول در دنیای کنونی عرضه کردند؛ شاید اگر امام در ۳۰۰ سال قبل حضور داشتند نظام ولایی را که عرضه می‌کردند به این شکل نبود که تشکیک قوا در آن وجود داشته و با هم هماهنگ باشند.

وی یادآور شد: تجربه امام (ره) از زمان مشروطه و پس از آن موجب شد تا نظام قابل قبولی را به وجود آوردند که در واقع اگر به آن عمل شود، بهترین نظام در دنیاست.

آیت‌الله مهدوی‌کنی دومین نکته در خصوص اقدام امام راحل در خصوص نظام ولایی جمهوری اسلامی را این عنوان کرد که امام خمینی (ره) ولایت را به دیگران واگذار نکردند و افزود: در تاریخ شیعه بزرگانی بودند که پایبند به ولایت فقیه بودند اما مقام خود را به صاحبان قدرت تنفیذ می‌کردند. از زمان شیخ مفید که مطالبی را در خصوص ولایت فقیه بیان می‌کرد، حکومت‌های شیعه وجود داشت اما هیچ یک از علما خود داعیه حکومت نداشتند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در زمان صفویه حکومت شیعی و صفوی به وجود آمد، اظهار داشت: مرحوم محقق کرکی و برخی دیگر از علما در حکومت دخالت می‌کردند اما محقق کرکی کمربند سلطنت حکومت را به کمر شاه صفوی می‌بست و خود وارد حکومت نمی‌شد.

وی ادامه داد: شیخ بهایی و دیگران نیز در کتاب‌های خود از حکومت‌هایی دیگران تعریف کردند و در واقع به آنها اذن دادند؛ در دوره مشروطه نیز علمای در حکومت دخالت می‌کردند‌ اما باز هم با اعتقاد به اصل ولایت وارد صحنه شدند اما خود کنار رفتند‌ اما امام خمینی (ره) خود وارد صحنه شدند و بنایشان بر تنفیذ حکومت به دیگران نبود و جنبه نظارتی بر کارها نداشتند.

آیت‌الله مهدوی‌کنی تصریح کرد: زمانی که بنده در شورای انقلاب و دولت موقت حضور داشتم، این دولت مستقیما از امام راحل دستور می‌گرفت و ایشان تنها بر کارها نظارت نمی‌کردند، بلکه مسائل را بیان و راهنمایی را انجام می‌دادند و در واقع به صورت جدی وارد میدان می‌شدند.

رئیس مجلس خبرگان رهبر ی با تاکید بر اینکه امام (ره) خود زمام حکومت و ولایت را در دست داشتند که بسیار مشکل هم بود، اضافه کرد: بزرگان شیعه همواره این بحث را مطرح می‌کردند که اگر کسی به حکومت دعوت کرد، اگر خودش قدرت داشت، حکومت را در دست بگیرد در غیر این صورت آن را به سلطان تنفیذ کرده و اجرائیات را به دست حکومت‌ها واگذار کند.

وی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی یک نظام مخروطی شکل و دارای قوای مختلف است اما امام (ره) خود همواره در همه مسائل آن حضور داشتند، اظهار داشت: امام راحل همواره می‌فرمودند که نباید کارها به طور کلی واگذار شود چرا‌که این اشتباه است که اول ببینیم چه می‌کنند و بعد تذکر بدهیم.

آیت‌الله مهدوی‌کنی اضافه کرد: امام (ره) در طول ۱۰ سال پس از انقلاب همواره مملکت را به خوبی اداره کردند، در جنگ ۸ ساله چالش‌های درونی، اختلافات درونی و وجود مخالفان همه مشکلاتی بود که در آن سال‌ها وجود داشت، امام (ره) به خوبی آنها را پشت سر گذاشتند.

رئیس مجمع خبرگان رهبری بر همین اساس معجزه امام (ره) را این دانست که یک روحانی که نه حکومت و نه مدیریت کرده بود را از محراب مسجد به میدان عمل آورد.
“بنده خود یک پیش نماز بودم که به عنوان رئیس کمیته نظامی‌ها و فرمانده نیروی مسلح انتخاب شدم که این یک کار بسیار بزرگی بود چرا‌که وزارت‌خانه‌ها و سربازخانه‌ها تحت نظر این کمیته بودند”.

وی با تاکید بر اینکه امام خمینی (ره) برای مردم بسیار اهمیت قائل می‌شدند، افزود: ایشان همیشه می‌فرمودند اول خدا بعد مردم؛ مردم هم به امام (ره) ایمان آورده بودند و همانگونه که با احترام از ایشان زمانی که از پاریس برگشت، استقبال کردند، همانگونه نیز پیکر پاک امام (ره) را نیز تشییع کردند و این به دلیل پیوند امام و مردم بود.

آیت‌الله مهدوی‌کنی مسئله دومی را که امام (ره) بر روی آن تکیه داشتند، پیوند معنویت و سیاست دانست و اظهار داشت: امام خمینی (ره) هیچ گاه این دو را از یکدیگر جدا نمی‌کردند و همواره بر پیوند حوزه و دانشگاه ‌تاکید داشتند، اگر بخواهیم انقلاب را جلو ببریم، نباید تفکیک دین از سیاست یا روحانیت از سیاست در آن به وجود آید.

رئیس مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: مسئله دیگری که امام (ره) بر روی آن تکیه داشتند، پاسداری از ارزش‌ها بود؛ امام (ره) معتقد بودند که ولی فقیه باید در امور حکومتی و ولایی دخالت کند، امام راحل بنایشان بر این بود که ارزش‌ها مغتنم باشد.

وی با بیان اینکه امام (ره) همواره می‌فرمودند که یک دشمن و هزار دوست کم است، افزود: ایشان همواره تاکید داشتند که علما، مراجع و فقها را احترام و اگر گرفتاری دارند، آنها را رفع کنید و در واقع نگه داشتن علما در صحنه یکی از سیاست‌های ایشان بود.

آیت‌الله مهدوی‌کنی تصریح کرد: عدالت اجتماعی نکته‌ دیگر مد نظر امام راحل بود و ایشان همواره می‌فرمودند که حقوق مردم باید محفوظ باشد؛ در زمان جنگ بنده طی ماموریتی به دزفول رفتم که کودکی زیر آماج گلوله به خود جمع شده بود و زمانی که برگشتم، این موضوع را با امام راحل مطرح کردم که ایشان پس از شنیدن این موضوع بسیار گریه کردند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: پس از ۱۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی که امام (ره) از دنیا رفتند بنده در آن روز برای معالجه در لندن بودم و وقتی خبر فوت امام (ره) از رادیو پخش شد، همه خبرنگاران خارجی به دفتر هواپیمایی هجوم بردند، اما با تشکیل مجلس خبرگان رهبری و تعیین رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بسیاری از آنها بازگشتند که این اهمیت بحث رهبری را در انقلاب اسلامی نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه ما نمی‌گوییم که در رهبری اشکال نیست و ایشان خود نیز ادعای عصمت ندارند، اظهار داشت: اما رهبری داهیانه مقام معظم رهبری در طول ۲۲ سال گذشته توانسته نظامی با این همه مشکلات را به جلو ببرد و این کار ساده‌ای نیست؛ با وجود مخالفت‌های خارجی و داخلی مقام معظم رهبری این انقلاب را به اینجا رسانده‌اند و در واقع بیداری اسلامی شکل گرفته در منطقه به دلیل رهبری داهیانه ایشان و بقاء حکومت اسلامی است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=12678

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر