3

باید در نحوه برخورد با مراجعان و محکومان و متهمان در دستگاه قضایی توجه ویژه شود

  • کد خبر : 168967
  • ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶

گاهی مسائلی مطرح می شود که نباید آن را خلاف انتظار دانست و مسائلی طبیعی است و ما معتقدیم حرمت جامعه فرهیخته پزشکی کشور باید حفظ شود و در حیطه های دیگر هم باید حرمت انسانی محفوظ بماند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آیت الله صادق آملی لاریجانی در دیدار مدیران ارشد ستاد مرکزی و اعضای هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی استان تهران و مسئولان وزارت بهداشت با تبریک روز پزشک به تعامل خوب میان دستگاه قضایی با جامعه پزشکی اشاره کرد و افزود: بحث احترام به علم از باب تعصب نیست و دانش و علم در هر جایی محترم است.

رئیس دستگاه قضا گفت: یکی از دغدغه های اصلی ام در بدو ورود به دستگاه قضایی، بحث اخلاق حرفه ای در این دستگاه بود و به همین جهت معاونت فرهنگی را در این قوه ایجاد کردیم.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: باید در نحوه برخورد با مراجعان و محکومان و متهمان در دستگاه قضایی توجه ویژه شود.

وی در ادامه وزیر بهداشت را فردی جهادگر و اهل فضل خواند و گفت: خوشبختانه ما ارتباط بسیار خوبی با وزارت بهداشت داریم.

در این دیدار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با گرامیداشت روز پزشک به تعامل خوب میان این وزارتخانه با دستگاه قضایی اشاره کرد.

در ادامه دکتر علی اکبر ولایتی رئیس بیمارستان مسیح دانشوری هم سخنانی در باب نقش حکمت در پزشکی ارائه کرد.

دکتر علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی، دکتر مرضیه وحید دستجردی مشاور رئیس قوه قضائیه در امور سلامت، احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی از سخنرانان دیگر این دیدار بودند.

 

دکتر ولایتی : باید بتوانیم حکمت را به پزشکی برگردانیم
رئیس بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه رمز موفقیت پزشکان گذشته این بود که جامع جمیع علوم بودند، گفت: باید حکمت را به پزشکی برگردانیم.
دکتر علی اکبر ولایتی که به اتفاق وزیر بهداشت و مسئولان دانشگاههای علوم پزشکی تهران ، ایران و شهید بهشتی که به دیدار آیت الله لاریجانی آ‌مده بودند با تبریک روز پزشک افزود: ‌امیدواریم پزشکان ما رنگ و بوی حکمایی چون ابوعلی سینا را بگیرند.
وی گفت:‌ پزشکی منهای حکمت در گذشته معنایی نداشت و هر کسی که پزشک بود دستی در فلسفه وعرفان داشت و ما این ویژگی ها را در بوعلی سینا، زکریای رازی و جرجانی می بینیم.
ولایتی افزود: رازی در حوزه طب بالینی نخستین دایره المعارف را تالیف کرد که البته بخشی از آن همچنان به زبان عربی مانده و در حال ترجمه به زبان فارسی است.

 

وی گفت: رازی نخستین کسی است که دیدگاههای پزشکی خود را در بیمارستان عضدی بغداد و بیمارستان ری گفته و در حوزه بیماریهای عفونی جزو صاحب نظران است.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما باید بر ایرانی بودن این پزشکان بسیار تاکید و هویت آنان را حفظ و دفاع کنیم و مهمترین دلیل ایرانی بودن آنان کتاب هایی است که به فارسی نوشته اند.
ولایتی افزود: اگر ما در حفظ نام این پزشکان دقت نکنیم و در مجامع بین المللی از آنان دفاع نکنیم هر روز یک  صاحبی پیدا می کنند و اخیرا در امارات درباره شیخ الرئیس، مدعی شدند.
وی گفت: شیخ الرئیس کسی بود که در هر مسئله ای دچار مشکل می شد می گفت به مسجد می رفتم و دو رکعت نماز می خواندم و ما باید در اسلامیت، دین داری و ایرانی بودن امثال شیخ الرئیس ها اصرار داشته باشیم.
ولایتی افزود: ما از آیت الله لاریجانی انتظار داریم که راهی را نشان دهد که بتوانیم حکمت را به پزشکی برگردانیم.
رئیس بیمارستان مسیح دانشوری گفت:‌ اگر در گذشته به طبیب، حکیم می گفتند باید این نام امروز هم شایسته پزشکان ما باشد.
رئیس سازمان نظام پزشکی: قصور پزشکان را باید به حداقل رساند    
رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: باید تلاش کرد قصور پزشکان به حداقل برسد.
دکتر علیرضا زالی در دیدار با رئیس قوه قضائیه افزود: این سازمان در ۱۹۸ شهرستان کشور دادسرای نظام پزشکی دارد و در مجموع ۱۲۰۰ دادیار در مجموعه ما فعالیت می کنند و ۱۵۰۰ نفر از اساتید دانشگاه و پزشکان در مجموعه کارشناسی سازمان نظام پزشکی حضور دارند.
وی بخشنامه سال گذشته رئیس دستگاه قضا را شجاعانه و راهگشا خواند و گفت: مشکلات زیادی داشته ایم که با این بخشنامه بر طرف شد.
دکتر زالی گفت: با همکاری کمیسیون های بهداشت و درمان و قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی تغییراتی در قانون مجازات اسلامی در بحث مجازات حبس پزشکان متخلف در حال طی شدن است.
رئیس سازمان نظام پزشکی بر صیانت هر چه بیشتر رابطه میان بیمار و پزشک تاکید کرد و افزود:‌ درخواست ما این است که هیچ خدشه ای در این رابطه مهم میان پزشک و بیمار نباید رخ دهد.
وی گفت: در سازمان نظام پزشکی شورای پیشگیری از قصور را تشکیل دادیم که جامعه شناسان و اتباع پیشکسوت در این شورا حضور دارند و در همین زمینه با آقای الفت معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نیز جلسات خوبی داشته ایم که به زودی توافقنامه ای با این معاونت در بحث پیشگیری ازجرایم پزشکی امضا خواهیم کرد.
زالی در بخش دیگری ازسخنانش گفت: برخی همکاران ما در محاکم دادسرا مورد جلب واقع می شوند که درخواست ما این است مسئولیت مدنی، نقش شبه قرار را پیدا کند مانند موضوع شخص ثالث.
وی  از آیت الله آملی لاریجانی درخواست کرد تا مجموعه فرآیندهای شبه قضایی در حوزه سلامت تقویت شود.
زالی گفت:‌حوادث تلخ اخیر هم که در ممسنی و اردبیل رخ داد به فرصت تبدیل خواهد شد و به همین منظور در استان فارس حضور یافتم اما استان فارس را در بحث ارتباط خوب جامعه پزشکی و قضات مثال زدنی می‌دانیم .

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=168967

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر