1

فاز جدید همکاری خودروسازان با شرکای خارجی

  • کد خبر : 298292
  • ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۱

بعد از خروج پژو به‌عنوان قدیمی‌ترین و رنو به‌عنوان سودآورترین شریک صنعت خودرو، بازار با یک رکود بی‌سابقه روبرو شد. تحریم‌های خصمانه آمریکا بعد از این دو فرانسوی پای کیا موتورز کره، فولکس‌واگن آلمان، تویوتا ژاپن و البته چند نام آشنای چینی را هم از ایران کوتاه کرد.

خودروسازان تمام یک سال گذشته را صرف بهبود اوضاع خود کردند و فرصتی برای بررسی شرایط جدید همکاری با دیگر کشورها نداشتند. اما حالا به نظر می‌رسد با تثبیت فعلی اوضاع، گزینه‌های جدیدی پیش روی این صنعت دیده می‌شود. گزینه‌هایی که البته از نظر اسم و رسم چندان جذابیتی ندارند.

با خداحافظی اروپایی‌های نامدار و کره‌ای‌های کهنه‌کار و البته ژاپنی‌ها به نظر می‌رسید که فضای طلایی برای عرض اندام چینی‌ها باز شده است. شرایطی منحصربه‌فرد که برندهای نوظهور چینی می‌توانستند در میدانی بی‌رقیب جولان دهند. اگرچه این حال و هوا چند ماهی مشاهده شد ولی تلاطم نرخ ارز دیگر چینی و غیر چینی نمی‌شناسد. خودروسازان این کشور نیز دیگر آن شور و اشتیاق قدیم را ندارند. اکنون خبر می‌‌رسد که شرکای احتمالی جدید از روسیه، جمهوری آذربایجان و البته ترکیه خواهند بود. کشورهایی که هیچ‌یک جایگاه درخشانی در صنعت جهانی خودرو نداشته و ندارند.

بازار بی‌روح خرید و فروش خودرو

نوسان مزمن قیمت خودرو همواره موجب بروز بی‌اعتمادی در بین مشتریان می‌شود. به این معنی که فروش خودرو چه در زمان افزایش و چه در زمان کاهش قیمت‌ها به سختی صورت می‌گیرد. ممنوعیت واردات، خداحافظی برندهای مطرح و عدم تولید برخی مدل‌ها به دلیل کمبود قطعات باعث شده تا رنگ و لعاب خیابان‌ها دیگر مثل قدیم نباشند. این کمرنگی حتی در معاملات نیز به چشم می‌خورد. از یک سو شاهد آن هستیم که میلی برای خرید خودرو به دلیل آینده نامعین آن وجود ندارد و از سوی دیگر می‌بینیم که فروشندگان نیز یا از ترس آینده بدتر و یا به امید آینده پرسودتر دست نگاه داشته‌اند. رکورد در بازار بی‌آنکه عامل دیگری در میان باشد موجب بروز پدیده تورم انتظاری در بازار می‌شود که خود یکی از عوامل افزایش قیمت است. البته در این میان خودروسازان نیز دیگر مثل قبل با فروش‌های نقدی و تحویل‌های فوری رونق را به بازار هدیه نمی‌کنند.

خودروهای بی نام و نشان

معروف‌ترین برند در صنعت خودرو روسیه لادا است. شرکتی که تنها به واسطه شریک تجاری‌اش یعنی رنو توانسته سرپا بایستد و کمی از آن حال و هوای کمونیستی بیرون بیاید. در واقع رنو به روس‌ها این اجازه را نمی‌دهد که قرارداد تولید مشترک با شرکت و یا کشور دیگری منعقد کنند. از سوی دیگر گفته می‌شود که می‌توان روی ظرفیت‌های ترکیه نیز حساب باز کرد. در این کشور نیز غیر از چند مدل محدود محلی برند سرشناس بومی دیگری وجود ندارد. ترکیه نیز هاب آسیا اروپایی رنو است. سومین گزینه‌های که از آن به عنوان شریک طرح مشترک خودروسازی یاد می‌شود جمهوری آذربایجان است که فارغ از چند کارخانه قدیمی و باقیمانده از زمان شوروی صنعت منحصر به فرد دیگری ندارد. در نظر داشته باشید که گزینه‌های احتمالی گفته شده قرار است که سهم اصلی در تعیین قیمت روز خودرو در روزهای آتی را داشته باشند. البته مجدد تاکید می‌شود که هنوز هیچ اقدام اساسی با این کشورها صورت نگرفته است.

ماشین های چینی را دریابیم

نگاهی به اعلامیه جدید شرایط فروش ایران‌ خودرو که بیندازیم به خوبی متوجه می‌شویم که در سومین طرح پیش فروش این شرکت دیگر خبری از دانگ‌فنگ و هایما چینی نیست. شرکای تازه‌واردی که توانسته بودند بازار پرمخاطبی برای خود دست و پا کنند و چندی است که خبری از آنها نیست. غیبت طولانی مدت این دو برند را باید گذاشت به حساب مشکلات بانکی بین دو کشور، بحران قطعه‌سازان و البته ترس آنها از ادامه همکاری با ایران. این در حالی است که ناظران می‌گویند تنش‌های اقتصادی بین چین و آمریکا در حال بهبود بوده و چینی‌ها مایلند تا تجارت با کشورهایی که از نظر آمریکا حساسیت‌برانگیز است را محدود کنند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=298292

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر